Kepler-20e a Kepler-20f jsou zatím nejmenšími objevenými planetami, jež obíhají okolo hvězdy podobné našemu Slunci. Průměr jedné z planet, které rotují kolem hvězdy Kepler-20 vzdálené asi 950 světelných let od Země, je jen o tři procenta větší než ten zemský; průměr druhé planety se blíží devíti desetinám toho zemského.

Právě planety, které jsou stejně velké jako Země, nebo menší, má sonda za úkol vyhledávat. Zkoumá hvězdy v souhvězdí Labutě a Lyry. Vypuštěna byla v roce 2009.

Obě planety jsou podle vědců pravděpodobně hornaté, stejně jako Země. Teploty na jejich povrchu však dosahují 815 a 426 stupňů Celsia, a proto na nich nemůže být život v té podobě, jak ho známe.

Na začátku prosince se vědcům podařilo u jiné vzdálené hvězdy najít planetu, na jejímž povrchu je teplota asi 22 stupňů Celsia. I když ta by životu příznivá byla, na planetě přesto pravděpodobně život neexistuje, protože je 2,4krát větší než Země a podle astronomů spíše podobná Neptunu.

Vizualizace planety Kepler 22b, na jejímž povrchu je teplota kolem 22 stupňů Celsia.

FOTO: Reuters

Družice Kepler je první sondou vyslanou NASA, která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Dalekohled od roku 2009 sleduje oblast poblíž souhvězdí Labutě a Lyra. Po obyvatelných planetách přitom pátrá v okolí asi 156 000 hvězd. Dosud objevil přes 2000 těles, která by mohla být planetami. Potvrdit se to zatím podařilo jen u několika z nich.