Kometa nečekaně odolala miliónovým teplotám Slunce

Novinky, Markéta Klánská

Kometa Lovejoy, která se v uplynulých dnech dostala do těsné blízkosti Slunce, předčila veškerá očekávání světových astronomů. Podle odhadů se měla ve sluneční koróně vypařit, místo toho ale vysokým teplotám, které dosahují až 1,1 miliónu stupňů, odolala a kolem Slunce se úspěšně prosmýkla.

Velká kometa, která dostala jméno podle svého objevitele z Austrálie Terryho Lovejoye, se koncem týdne přiblížila Slunci. Prolétla ve vzdálenosti asi 140 000 kilometrů od jeho povrchu a navzdory všem očekáváním se v noci z 15. na 16. prosince objevila na druhé straně. Její triumfální průlet atmosférou Slunce zachytila na snímcích sluneční observatoř SDO agentury NASA.

„Převratná novinka! Lovejoy žije! Kometa Lovejoy přežila průlet kolem Slunce a vynořila se na druhé straně,“ okomentovali na Twitteru událost výzkumníci ze solární observatoře NASA.

Od začátku přitahovala pozornost vědců

Lovejoy je kometa, která byla objevena teprve 27. listopadu. Byla zařazena do Kreutzovy skupiny komet, které prolétají v těsné blízkosti Slunce. Jakmile ji její objevitel zpozoroval, hned tři vesmírné agentury o ni podle deníku The Daily Mail projevily zájem – NASA, Evropská kosmická agentura i Japonská kosmická agentura JAXA.

Všechny začaly sledovat její trajektorii a záhy předpověděly její brzký konec, který měl nastat ve chvíli, kdy se kometa dostala do sluneční koróny.

„Byla to výjimečná událost. Lovejoy se objevila neuvěřitelně blízko Slunce, ještě blíže, než je Měsíc vzdálený od Země. Jde o velmi vzácný okamžik. Lovejoy připoutala mnoho pozornosti, protože podle všeho patřila k těm větším exeplářům svého druhu. Nakonec se ale ukázalo, že je ještě mnohem větší,“ řekl deníku The Daily Mail Robert Massey z Královské astronomické společnosti ve Velké Británii.

Za unikátními snímky stojí moderní technologie

Podle Masseye je však pravděpodobné, že už dříve některé komety přežily blízké setkání se Sluncem, jen jsme nebyli schopni to zpozorovat.

„Ukazuje to jen, jak kvalitní technologie máme nyní k dispozici,“ dodal na závěr Massey.