Údaje vyplývají z průzkumu společnosti PriceWaterhouseCoopers (PwC). Letošní ročník podle průzkumu potvrzuje dlouhodobý trend odpovědnějšího přístupu studentů ke své kariéře. Na významu také vzrostla náplň práce, kterou budou vykonávat, která v letošním průzkumu předčila prestiž společnosti, do které se studenti hlásí.

„Perspektivní práce, která mě baví, ve stabilní firmě, to je to, co dnes studenti hledají. Stále více si uvědomují, že stabilita firmy souvisí i s její dlouhodobou strategií, chováním a hodnotami. Proto se letos firemní hodnoty budoucího zaměstnavatele ukázaly jako důležitější než nástupní plat,“ uvedl partner PwC Václav Prýmek.

Společenská odpovědnost

Stejně jako v loňském roce přibližně polovina (49 %) studentů považuje společenskou odpovědnost za jedno z rozhodujících kritérií při volbě budoucího zaměstnavatele. Firmy by se tedy měly pečlivě starat o to, jak jsou odpovědné, neboť alespoň nějakým způsobem se o jejich aktivity v této oblasti zajímá 9 z 10 studentů. Studenti se také chtějí sami zapojit do programu společenské odpovědnosti svého nového zaměstnavatele. Například třetina z nich by byla ochotna bezplatně pomáhat neziskové organizaci a čtvrtina by se chtěla zapojit do dobrovolnictví sociálního charakteru.

Kdo není on-line, jako by nebyl

Studenti jsou jednoznačně virtuální komunitou. Získávání tipů na studentské či absolventské práce by si bez internetu již nedokázali představit. Nejčastěji (89 % studentů) je hledají na internetových stránkách jednotlivých společností. Následují specializované pracovní servery (80 %) a teprve s delším odstupem první osobní kontakt – veletrhy práce (30 %). Dvojciferný podíl (25 %) mají ještě pracovní sekce webových stránek jednotlivých univerzit a vysokých škol.

„I když se studenti pohybují ve virtuálním světě jak ryba ve vodě, o svém budoucím zaměstnavateli mají představy poměrně reálné. I proto hledají nejčastěji informace o absolventských místech a o svém budoucím zaměstnavateli na stránkách konkrétní firmy,“ uvedl Prýmek.

Virtuální trh práce odlákal i část studentů z veletrhů práce, které bývají tradičně pořádány na vysokých školách. Zatímco loni se jich účastnilo 84 % studentů, letos už jen 67 %. Využívat nejnovějších technologií a neztrácet osobní kontakt se studenty se tak stává důležitým úkolem pro firmy.

Kvůli krizi se o práci zajímají dřív

Ekonomická krize a pokračující hospodářské ochlazení změnily i chování studentů na trhu práce. Nabídka studentských pozic na trhu, a tedy šance na zajímavé uplatnění klesly. Výrazně vzrostl počet studentů, kteří jdou poprvé na veletrh práce už ve třetím ročníku.

„Studenti nechtějí ponechat nic náhodě. Uvědomují si, že situace na trhu práce je náročná. Začít se zajímat o své uplatnění teprve v posledním, pátém, ročníku je pozdě. Stále více studentů však začíná být aktivní i dříve než ve čtvrťáku,“ dodal Prýmek.