NASA odtajnila pětiletou objevnou misi na Marsu, klip má jen 167 vteřin

Novinky, Markéta Klánská

Robotické vozítko NASA Spirit plnilo na Marsu objevnou misi dlouhých pět let, tři měsíce a 27 dní. Svou cestu po rudé planetě, která měla původně trvat pouze 90 dní, řádně zdokumentovalo. Z téměř 3500 pořízených snímků nyní vzniklo fascinující časosběrné video.

Divákům se díky zrychlení nabízí pohled na celou misi objevného vozítka Spirit. Od ledna roku 2004, kdy se na Marsu probudilo k životu, až do dubna roku 2009 ujelo trasu dlouhou 7,7 kilometru. Všech 3418 snímků, které během cesty pořídilo, se vešlo do krátkého videa o délce necelých tří minut.

Jedním z největších úspěchů vozítka Spirit bylo objevení horniny, která svým minerálním složením napovídala o existenci vody na Marsu. Po tomto nálezu před čtyřmi lety však následovaly už jen samé obtíže, až v březnu 2010 NASA s robotem Spirit úplně ztratila kontakt.

Robot se neprobudil ze zimního spánku

Vozítko po několikaletých obtížích s jedním z předních koleček v květnu 2009 zapadlo do měkké půdy. Nějakou dobu ještě sloužilo jako nehybná stanice, dokud nepřišla marsovská zima. Totální tma a teploty nižší než -55 stupňů Celsia zapříčinily, že vozítko přešlo do stavu hibernace.

S příchodem marsovského léta už se ale robota probudit nepodařilo. Dne 25. května 2011 NASA oficiálně zastavila směrem k vozítku Spirit vysílání a definitivně ho prohlásila za mrtvé.

Ve stínu "Příležitosti"