Formace bude mít tvar písmene V, tedy podobně jako u hejn migrujících hus.

"Letadla ušetří palivo tím, že budou ve formaci a budou využívat vzduchu proudícího od letadla před ním," napsal institut ve zprávě. Z "hejna" se letadla budou postupně oddělovat podle toho, kde bude jejich cíl.

Letadla by navíc mohla být poháněna solární energií nebo vodíkem a dosahovala by závratných rychlostí. Institut předpokládá, že podobné stroje budou ve vzduchu kolem roku 2075.

Budou mít trochu jiný tvar, než letouny současné. Křídla budou přecházet rovnou do ocasu, což by podle vědců mělo zaručit, že stroje budou výkonnější, přitom však méně hlučné.

Podle zprávy IME se budou letadla dělit na tři kategorie: první budou létat nižší rychlostí než zvuk, další budou rychlost zvuku mírně překonávat a nakonec se budou vzduchem prohánět stroje, jejichž rychlost bude pětkrát vyšší než zvuk.

Hlavně nezaspat dobu, varují experti

Zpráva má upozornit britskou vládu, aby v pokroku a výzkumu letecké dopravy nezaostala. Upozorňuje, že země je v oboru druhým nejvýznamnějším hráčem na světě, o post by ale rychle mohla přijít.

Výzkumy se vyvíjí velmi rychle. Poptávka v Evropě a Severní Americe kvůli ekonomickým problémům klesne, poroste ale zájem z Asie a Jižní Ameriky. Institut předpokládá, že v příštích 20 letech se prodá 25 000 nových letadel.