Čeští vědci získali unikátní 3D mikroskop

Pracovníci Fyziologického ústavu Akademie věd pod vedením Petra Ježka pomohli americkým kolegům z Yaleovy univerzity zkonstruovat a na biologických vzorcích vyzkoušet unikátní 3D mikroskop s rozlišením až 25 nanometrů. Jeho další verzi nyní získali pro svou pražskou laboratoř.

Jednotku nanometr používá nanotechnologie, která je považována za synonymum vědeckotechnické revoluce 21. století. Do jednoho nanometru se vejdou tři až čtyři atomy. Virus je velký 100 nanometrů.

Optické mikroskopy totiž neumožňují rozlišení vyšší než asi 250 nanometrů, což je tloušťka mitochondrií, buněčných organel dávajících energii, ale i signály při mnoha fyziologických pochodech.

Pomůže i se studiem diabetu

Vysoké rozlišení 3D mikroskopem umožní studovat strukturu mitochondrií a jejich sítě, které v buňce vytvářejí, organizaci mitochondriální DNA a děje, které vedou k jejím mutacím.

Mikroskop pomůže identifikovat diabetický stav beta buněk a v budoucnu možná i svalových buněk ještě dříve, než je možné zjistit vysokou hladinu cukru v krvi. Studie diabetu probíhají ve spolupráci s Františkem Saudkem z IKEM, světovým odborníkem na transplantaci Langerhansových ostrůvků diabetikům.