Projekt bude zaměřen na další vzdělávání v technických oborech a prioritně v energetice, kde se zřejmě v nejbližší době projeví největší nedostatek odborníků. Novinářům to v pondělí 27. června v Třebíči řekl náměstek ministra průmyslu a obchodu Jiří Jirka.

"Přinejmenším v části týkající se středoškolského vzdělávání a jeho propojení s praxí chceme do projektu zapojit i třebíčskou střední průmyslovou školu," řekl. Společným úsilím kraje Vysočina, ČEZ a školy tam vznikl před dvěma lety nový studijní obor energetika, a to jako součást projektu Vzdělávání energetiků na Vysočině.

Stamilióny do technického vzdělávání

Další projekty ve stomiliónových objemech rozložené do několika let by podle Jirky měly podpořit technické vzdělávání na středních a vysokých školách, včetně dalšího vzdělávání.

"Měly by podpořit tvorbu školních vzdělávacích programů v konkrétních energetických i technických oborech, včetně propagace technického vzdělávání," uvedl. Hlavním garantem má být ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem školství.

Podle senátora a bývalého hejtmana kraje Vysočina Miloše Vystrčila, který vznik studijního oboru energetika koordinoval, je o studium velký zájem, převis je téměř pětinásobný. Ve dvou ročnících se nyní vzdělává 60 studentů, dalších 30 nastoupí od září.

"Jde hlavně o způsob, jak je technický obor prezentován. Není jistě standardní, že studenti mají praxi přímo v dukovanské elektrárně nebo se v rámci praxe účastní přednášek na vysokých školách," řekl Vystrčil.

Energetici najdou široké uplatnění

Absolventi oboru energetika mohou pracovat jako silnoproudaři v elektrárnách a operátoři rozvodů elektrické energie. Měli by najít široké uplatnění v jaderných a klasických elektrárnách i v příbuzných oborech.

Podle analýz ČEZu zahrnuje sektor výroby a distribuce elektrické energie v Česku tisíce pracovních pozic, přičemž většina z nich vyžaduje technické vzdělání. V případě rozšíření výroby elektrické energie v jaderných elektrárnách by bylo potřeba kolem 200 technicky vzdělaných odborníků s různým stupněm vzdělání na každý nový blok.