Průlomový čínský objev dává naději pacientkám s rakovinou prsu

Novinky, Markéta Kautznerová

Peking

Čínští vědci objevili molekulu přímo provázanou s odolností rakovinných buněk vůči lékům u pacientek trpících rakovinou prsu, uvedl časopis Nature Medicine. Tento velký objev může dodat naději ženám s rakovinou prsu, u nichž selhala léčba kvůli rezistenci rakovinných buněk k tamoxifenu.

Čínští vědci učinili zásadní objev pro léčbu pacientek s rakovinou prsuVideo: Reuters

Molekula s názvem CUDEC2 byla rozpoznána mezi deseti tisíci proteiny v rakovinných buňkách, uvádí to výzkumy akademie vojenského zdravotnictví a ústřední nemocnice v čínském Pekingu. Bylo objeveno, že hustota CUDEC2 je přímo spjatá s rezistencí k lékům u pacientek s rakovinou, které podstupují endokrinní léčbu.

„Objevení jednoho specifického proteinu mezi desítkami tisíc různých proteinů v rakovinných buňkách je bez nadsázky hledáním jehly v kupce sena. Přesto naše výzkumy podpořené nejmodernějšími technologiemi zcela nový protein CUDEC2 odhalily. Ukázalo se, že se vyskytuje v poměrně větší hustotě u buněk rakoviny prsu a přímo vede k rezistenci,“ řekl pro agenturu Reuters Süemin Čang.

Zhoubné nádory prsou jsou povětšinou způsobovány estrogenem, hlavní roli při léčení tedy hraje endokrinní léčba. Klinicky se pro tuto léčbu užívá tamoxifen, ovšem novodobé výsledky ukázaly, že kolem 40 procent pacientek s ER pozitivním nádorem prsu je k tamoxifenu rezistentní. Tato odolnost vůči lékům ovšem výrazně snižuje šanci na dlouhodobé přežití pacientek.

„Látku jsme objevili prostřednictvím výzkumu. Když ji udržíme pod kontrolou medicíny i nadále, pacientky rezistentní k tamoxifenu mohou dostat druhou šanci na endokrinní léčbu,“ řekl Lisin Wej, přednosta oddělení patologie ústřední nemocnice v Pekingu.

Rakovina prsu je nejčastější formou rakoviny, kterou ženy trpí. Tento zhoubný nádor je označován za zabijáka žen číslo jedna. Poslední dostupné statistiky z roku 2010 ukazují, že je rakovina prsu u žen na celém světě diagnostikována v průměru každou třetí minutu.