Lidé zažijí přírodní jevy na vlastní kůži v Moravian Science Center

Právo, Jan Trojan

Brno

Vysoké školy bijí na poplach, potřebují studenty matematiky, fyziky, chemie. Probudit v lidech zájem o přírodní vědy by mělo plánované vzdělávací centrum, jež vyroste v místech pavilónu D brněnského výstaviště. Podle náměstka jihomoravského hejtmana Václava Božka kraj počítá s tím, že větší část z potřebných 600 miliónů korun získá z fondů Evropské unie, rozhodnutí o dotaci by mělo přijít během týdnů až měsíce.

„Moravian Science Center lidem nabídne interaktivní, hravou formou mnohé zajímavosti z přírody vůbec a z přírodních věd,“ řekl Právu Božek. Doplnil, že zatímco v klasické muzejní expozici se nesmíte ničeho dotýkat, v budoucím centru budete mít možnost mnohé exponáty osahat. K vidění budou různé fyzikální i chemické procesy, ale také třeba zvětšený model nitra lidského srdce. Atraktivní a samozřejmě poučné musí být nejrůznější experimenty.

Stavba začne příští rok

Stavět se patrně začne v příštím roce, hotovo by mělo být do dvou let. Při stavbě bude využito současného pavilónu D na brněnském výstavišti. Ten je sice stále využíván k výstavním akcím, není ale dostatečně moderní. Stavba potrvá dva roky. „Nyní absolvujeme ekonomické vyjednávání, aby se potvrdilo, že to, co jsme napsali v žádosti, jsme schopni splnit,“ uvedl Božek.

Podle zástupců kraje jsou v ČR v současnosti pouze dvě obdobná centra. Prvním z nich je liberecký IQ park postupně vznikající od roku 2004, druhým plzeňská Techmánia otevřená v roce 2008.

Napojit Brno na svět

Zvýraznění vědy patří k prioritám kraje. Aktuálně spustil projekt Brno Research Navigator, což jsou profilové listy vědců a vědeckých týmů v regionu. Mapují nejzajímavější výzkumníky. Seznamu vévodí Vysoké učení technické v Brně s 19 týmy z celkového počtu 36 listů. Cílem projektu je představit brněnský výzkum zahraničním firmám a napojení na světový výzkum.

Podle Petra Chládka z Jihomoravského inovačního centra podobný projekt v jiném regionu není. Kraj chce podpořit i výzkumné aktivity vědců, které zatím nejsou pro firmy dostatečně atraktivní.

Kraj bude podporovat rovněž nové inovativní firmy. Chce spustit fond, díky kterému poskytne prostředky na vznik nových firem, řádově budou ve fondu desítky miliónů korun. Začne fungovat v druhé polovině letošního roku, část zdrojů budou peníze soukromých investorů. Fond pokryje nejrizikovější oblast podnikání, kdy není možné žádat tradiční bankovní záruky, a přitom lze projekt podpořit výlučně na základě kvality podnikatelského záměru.