„Megafon“ svolává buňky k léčení zraněné kůže

BBC, mcm

Britští a japonští vědci objevili chemickou látku, která „svolává“ kmenové buňky z kostní dřeně k poškozeným částem pokožky, což urychluje její regeneraci. Objev je novou šancí nejen k léčbě různých povrchových poranění, vředů a nežitů, ale hlavně těžkých popálenin.

Dítě na popáleninovém oddělení v nemocnici. Ilustrační foto

Britští experti z londýnské King’s College a vědci z univerzity v Ósace identifikovali látku – označili ji HMGB 1 – která „navádí“ kmenové buňky, aby zamířily k zasaženému místu. Studii o tomto objevu zveřejnil americký Věstník národní akademie věd (PNAS).

Význam pro regenerační medicínu

„Mohlo by to mít velký význam pro regenerační medicínu, pro léčbu lidí s vzácnými genetickými poruchami i pro běžné problémy, jako jsou popáleniny a vředy. Mohlo by to otevřít cestu k revolučnímu léčení ran,“ komentoval objev John McGrath z King’s College.

Vědci identifikovali HMGB 1 při zkoumání reakce kožních transplantátů na povrchová poranění myší. Ukázalo se, že transplantát, jenž nemá cévy, a který se proto neokysličuje, podněcuje uvolňování této látky.

Ta pak funguje jako aktivizující signál, po němž buňky z kostní dřeně – které se jinak „potulují“ po těle – jako na povel zamíří přímo k poškozenému místu.

Sami vědci musejí nejdřív lépe pochopit, jak látka funguje

Phil Stephens z univerzity v Cardiffu přirovnal HMGB 1 k poplašnému „megafonu“ v lidském organismu. Zároveň ale varoval, že objev bude mít malý efekt, pokud vědci lépe nepochopí, jak přesně látka funguje… Nemůžete ji prostě hodit na ránu. Potřebujete správné množství ve správný čas,“ uvedl a dodal: „Rozklíčovat ten mechanismus je opravdu důležitý první krok.“

Japonští experti už oznámili, že vyvíjejí chemikálii, která účinky HMGB 1 napodobuje. Chtějí ji už koncem roku testovat na zvířatech a poté i na lidech.