V bance pracovních listů pro státní maturitu z českého jazyka a literatury, kterou vypracovala ministerská organizace Cermat, je uvedeno, že listy nelze poskytovat žákům, neboť by tím byla významným způsobem ohrožena objektivita státních maturit. Přesto unikly.

Ten materiál byl polotajný, neboť šel zhruba šesti tisícům učitelů a ředitelů. Byl jsem velmi vážně připraven vyvozovat míru odpovědnosti, ale musím také spravedlivě uvést, že se nejedná o únik ostré verze maturit. Že jsou to skutečně metodické podklady.

Databanka šla k ředitelům, učitelé se do ní mohou dostat pouze, když podepíší prohlášení, že ji nevynesou ven. Je tam celá řada podmínek.

Ano.

Takže někdo se k ní dostal a vyvěsil ji volně na internet. Mohou školy v tuto chvíli použít k ostré maturitě z češtiny pracovní listy, které poskytl Cermat, anebo musí vypracovat vlastní?

Je to, znovu říkám, metodické vodítko pro učitele. Loni si také učitelé vypracovávali otázky, předloni také a nepochybně letos to budou dělat úplně stejně.

Mnozí ředitelé ale počítali s tím, že pracovní listy pouze přeberou od Cermatu. Neobáváte se, že se zvedne vlna nevole, že je musí během dvou měsíců vypracovat?

Já bych se obával přesně opaku. Té věci, že by si široká veřejnost mohla myslet, že tady někdo něco dělal za učitele.

Ale vždyť učitelé vypracovali tyto listy. Alespoň to říkal šéf Cermatu Pavel Zelený.

Ano. Byla to nějaká pracovní skupina, ale byla pod Cermatem. Byla to podpora metodická, aby všechny zkoušky byly v souladu.

Zelený nyní říká, že obsah banky listů není chráněnou informací, veřejně nepřístupnou. Ale v on-line systému, do kterého se mohou ředitelé přihlásit, je v instrukcích uvedeno, že podle novely školského zákona jde o veřejně nepřístupnou informaci, že listy budou zpřístupněny jen osobám, které jsou oprávněny se s nimi seznamovat. Co z těchto výroků platí?

Metodické listy vznikly na popud učitelů, kteří chtěli nějaké vodítko, jak si mají v nové podobě státní maturity počínat. Já jsem spíš od pana ředitele Zeleného pochopil, že se jednalo o ochranu autorských práv. A tady to řeknu úplně otevřeně – nepochybně je to ochrana před soukromými firmami, které této databáze mohou zneužít. Rozumím, že pro ředitele Cermatu je velmi nepřijatelná představa, že něco metodického, co vznikalo na půdě Cermatu ve spolupráci s učiteli, se dostane do rukou komerčních firem. Já jezdím po školách, češtináři jsou zodpovědní, byli zodpovědní před rokem dvěma, nyní budou stejně zodpovědní. Proto nevnímám jako problém, že bylo zveřejněno 1400 metodických listů. Naopak. Možná že je to dobré, dobré proto, že veřejnost uvidí náročnost v metodice jedné třetiny zkoušky z češtiny.

Komerční firmy by pracovní listy daly do učebnic?

Jednoznačně. Daly by to do příprav, za které by studenti platili. To je podstata problému.

V instrukcích k databance se pouze říká, že se listy nesmí dostat ke studentům. Nemluví se o firmách.

Je to metodická podpora učitelů. Na druhou stranu znovu říkám, jestliže se to dostane zhruba šesti tisícům lidí do rukou, tak tam je od samého začátku zřejmé, že je to jiný způsob ochrany než to, jak Cermat zabezpečuje ostatní části zkoušky.

Státní maturita má i školní část. Pomineme-li ji, proč jednu třetinu státní části z češtiny musejí vypracovávat učitelé školy sami? Vždyť to by měl v tomto případě udělat stát. A proč, pokud to jsou jen metodické listy, je školy dostanou dva měsíce před ostrými státními maturitami? Není to pozdě?

Ne, je to komplexní zkouška z českého jazyka, z povinného jazyka, tento jazyk byl vždy součástí státní maturity. V tuto chvíli je zkouška rozdělena do těchto tří částí: didaktického testu, písemné zkoušky, které garantuje Cermat. A pak je tu zkouška ústní, která probíhá ve škole a ke které Cermat připravil metodickou podporu. Takže znovu – já v tom nevidím nespravedlnost, češtináři vždy připravovali okruhy. Teď je jim v něčem ulehčeno, protože dvě části má na starosti Cermat, i když v něčem, musím uznat, je maturita komplikovanější, protože celá její podoba je velice komplikovaná.

Takže stát má na starosti rozvoz i opravy testů. To je malá část státní maturity. Odpovědnost bude na školách.

Státní maturita musí garantovat objektivitu na všech školách, to je to klíčové. Je centrálně zadávána, centrálně vyhodnocována. Že podoba je taková, že se testy rozvážejí, je hrozné. Chystám elektronickou podobu. Na podzim si vyzkoušíme v základních školách on-line systém přes počítač v rámci pilotního programu srovnávacích zkoušek, za čtyři roky chci přijít na podobu on-line na středních školách.