Hlavní obsah

Mezi Oklahomou a Texasem jezdí lokomotiva poháněná hovězím tukem

Právo, Petr Kotek

Spojení mezi několika státy USA začala letos zajišťovat společnost Amtrak s pomocí revoluční lokomotivy, jejíž spotřeba by se neměla udávat v litrech nebo galonech nafty, ale v kusech hovězího dobytka. Její výkonný dieselový motor totiž spaluje směs biopaliv ze zpracovaného hovězího tuku.

Článek

Stroj s poetickým názvem Heartland Flyer a méně poetickým typovým označením GE P32-8 vyvinula společnost GE. Lokomotiva se ocitla i v seznamu „50 nejlepších vynálezů roku 2010” zveřejněném časopisem Time.

Od letošního jara denně projíždí „krajem hovězího”, tedy na trati z Oklahoma City do Fort Worthu v Texaxu. Jak zdůrazňují představitelé společnosti Amtrak, z deseti vynálezů v oblasti dopravy, které se objevily na seznamu časopisu Time, je tato lokomotiva jediná, která funguje v běžném provozu.

Společnost GE se podílí i na dokumentování výkonu motoru. Předchozí testy na stacionárním motoru ukázaly, že při použití biopaliva se snižují emise uhlovodíků a oxidu uhelnatého o 10 procent, sazí o 15 procent a sloučenin síry o 20 procent.

Testy ukáží, zda hovězí tuk nezkrátí životnost stroje

Pete Lawson z GE Transportation vysvětluje, že běžné lokomotivy GE jsou navrženy tak, aby zvládly osm až deset let provozu před generální opravou, takže pokud by používání biopaliva tento interval zkrátilo, pak by to představovalo náklad, jemuž by se zákazníci raději vyhnuli.

Lawson také zdůrazňuje, že Amtrak záměrně použil pro testování neupravený motor (první tohoto typu byl dodán v roce 1991), aby bylo možné porovnat, jakým způsobem bionafta reaguje se stávajícími motory.

„Velké dieselové motory spálí prakticky všechno,” pokračuje Lawson. „V testech nám jde o dopad bionafty na výkon motoru, na jeho nutnou údržbu a náklady s tím spojené. Přitažlivost biopaliv je v tom, že jde o obnovitelný zdroj, který snižuje závislost na cizí ropě a má potenciál snížit některé z regulovaných emisí,” dodal.

Na biopalivo budou možná létat i stíhačky F-18

Pokusy s lokomotivou staví na předchozích úspěších dosažených v oblasti zkoumání biopaliv v leteckém průmyslu. Například brazilská společnost TAM uskutečnila první latinskoamerický let na palivo získané z nejedlé rostliny jatropha curcas.

GE Aviation rovněž úzce spolupracuje s námořnictvem Spojených států a společně vyvíjejí biopalivo pro stíhačky F-18, které jsou poháněny motory GE.

V roce 2008 uskutečnila společnost Virgin Atlantic let Boeingu 747 z Londýnu do Amsterdamu. Letoun byl poháněn motorem GE CF6 a šlo o vůbec první takový let na biopalivo.

Reklama

Výběr článků

Načítám