Hlavní obsah

Bursík by dnes nepochodil. EK by mu místo Lexusů doporučila Smarty

Právo, Petr Kotek

Zadavatelé výběrových řízení na dodávky silničních vozidel pro veřejné dopravní služby musejí podle nové evropské směrnice při nákupu zohledňovat spotřebu energie, emise CO2 a dalších znečišťujících látek. V zemích s indexem vnímání korupce na úrovni, jakou se dlouhodobě „pyšní“ Česko, to pro ně bude znamenat velké přemýšlení, jak směrnici obejít. Ostatní mohou využít zbrusu nový internetový portál zprovozněný o tomto víkendu.

Článek

Nejekologičtější a energeticky nejúspornější vozidla na trhu je nyní možné vybrat díky portálu ekologických vozidel cleanvehicle.eu.

Nabídka, která je připravena například v kategorii úsporných osobních vozů, by ovšem nepotěšila bývalého českého ministra životního prostředí Martina Bursíka, který s velkou pompou pronajal pro svůj úřad hybridní vozy značky Lexus: za ideální považuje portál například dvoumístný Smart nebo Peugeot 107 z produkce kolínské TPCA.

Portál bude poskytovat také informace o právních předpisech týkajících se čistých a energeticky účinných vozidel na úrovni EU i všech členských států a rovněž přístup k technickým údajům z největší databáze vozidel v Evropě. Díky této internetové stránce se navíc usnadní i společné zadávání veřejných zakázek.

Na nových stránkách zjistí zadavatelé skutečné náklady na provoz

„Směrnice podpoří spolu s internetovými stránkami ekologické a energeticky účinné technologie, protože ukáže skutečné náklady na používání vozidel. Je třeba zvážit nejenom počáteční nákupní cenu vozidla, ale také jeho spotřebu energie a objem emisí znečišťujících látek po celou dobu jeho provozu,“ uvedl místopředseda Komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu.

„Naší politikou je zajímat se o všechny náklady, a proto má smysl zvolit si tu ekologičtější variantu. Tyto internetové stránky budou velkým přínosem pro vyhledávání právě těch ekologičtějších a úsporných vozidel,“ dodal.

Veřejný sektor už nesmí utrácet za neekologická vozidla

Směrnice vyžaduje, aby veřejný sektor využíval svoji kupní sílu ve prospěch ekologických a energeticky úsporných vozidel, a je tudíž „odrazovým můstkem“ pro dosažení cílů strategie Evropa 2020, pokud jde o energetickou účinnost, emise CO2 a energii z obnovitelných zdrojů.

Cílem je nasměrovat trh na ekologická a energeticky účinná vozidla a podpořit rozvoj a investice v tomto odvětví. Vyšší prodej pomůže díky úsporám z rozsahu snížit náklady a povede k postupnému zvyšování energetického výkonu a ke snižování dopadu na životní prostředí u celého dostupného vozového parku.

Reklama

Výběr článků

Načítám