Vědci objevili první planetu mimo Mléčnou dráhu

– Washington • Aktualizováno

Astronomové objevili první planetu zrozenou mimo naši galaxii. Oznámil to ve čtvrtek ve svém online vydání časopis Science. Planeta obíhá hvězdu nesoucí označení HIP 13044, je od Země vzdálená 2000 světelných let a je o pětinu větší než Jupiter.

Foto: ESO, Profimedia.cz

Počítačové ztvárnění podoby exoplanety HIP 13044 b, jak obíhá kolem své hvězdy.

Vědci dosud evidují asi 500 planet, ale všechny jsou uvnitř Mléčné dráhy. I když se nově objevená planeta rovněž pohybuje uvnitř naší galaxie, vznikla za jejími hranicemi. Mléčná dráha ji později pohltila.

Planeta byla objevena díky astronomické observatoři La Silla ve středním Chile.

Astronom Rainer Klement z německého Astronomického ústavu Maxe Plancka označil objev za velmi vzrušující. O žádné planetě mimo Mléčnou dráhu zatím vědci důkaz neměli. „Máme důvody věřit, že planety se vyskytují v celém vesmírném spektru, ne jen v naší galaxii, Mléčné dráze, ale také tisících miliónů jiných. Toto je poprvé, kdy máme pevný důkaz,“ doplnil pro BBC Robert Massey z Královské astronomické společnosti.

Podle hvězdy, kolem níž obíhá v galaxii Formax, dostala planeta jméno HIP 13044b. Stáří planety se odhaduje na šest až devět miliard let. Svoji hvězdu oběhne za pouhých 16,2 dne.

Jaký bude osud Země?

Objev poskytuje také náhled na možnou podobu zániku sluneční soustavy. HIP 13044 se blíží svému konci. Poté, co vyčerpala veškerý vodík ve svém jádru, masivně expandovala v „rudého obra“, přičemž mohla pohltit menší kamenné planety podobné Zemi, než se zase zmenšila. Planeta proces přežila – zatím.

Rudý obr je zářivá hvězda, která se nachází v pozdní fázi svého hvězdného vývoje - ve svém jádru již přeměnila většinu vodíku na helium. Následkem dalších pochodů uvnitř hvězdy dochází k rozepnutí vnějších vrstev a hvězda tak mnohonásobně zvětší svou velikost. Barva červených obrů bývá od žluté, přes oranžovou až po červenou.
Zdroj: Wikipedie

„Tento objev je zejména zajímavý, když se zamyslíme nad dalekou budoucností našeho planetárního systému, jelikož se očekává, že Slunce se asi za pět miliard let rovněž stane rudým obrem,“ uvedl vedoucí výzkumu Johny Setiawan.