Paleontologové v časopise Journal of Vertebrate Paleontology píší, že tento dinosaurus byl předchůdcem obřího, rostlinami se živícího sauropoda. Tato studie také vrhá nové světlo na raný vývoj dinosaurů. Vědci použili embrya k tomu, aby rekonstruovali možný vzhled dinosauřích mláďat.

Při studování zkamenělých vajíček tým vedený profesorem Robertem Reiszem z Univerzity Toronto Mississauga v Kanadě objevil, že embrya jsou nejstarší ze všech, která byla nalezena u obratlovců, kteří kdy žili na Zemi.

"Okno do evoluce dinosaurů"

„Tento projekt otevírá okno do dávné historie a evoluce dinosaurů,“ říká Reisz. „Prosauropodi jsou první dinosauři, kteří se začali výrazně odlišovat a rychle se stali nejrozšířenější skupinou. Proto je jejich biologie zajímavá, jelikož v mnohém představují úsvit věku dinosaurů," dodává vědec.

Profesoři Robert Reisz a James William Kitching, kteří identifikovali nejstarší embrya dinosaurů, na snímku z roku 2005 v Africe

Profesoři Robert Reisz a James William Kitching, kteří identifikovali nejstarší embrya dinosaurů, na snímku z roku 2005 v Africe.

FOTO: fotobanka Profimedia

Massospondylus patřil ke skupině dinosaurů známých jako prosauropodi, což byli předchůdci sauropodů, velkých čtyřnohých dinosaurů s dlouhým krkem.

Při studii malých, 20centimetrových koster, vědci zjistili, že mláďata by měla dlouhé nohy a velké hlavy, byla by proto velmi nemotorná v pohybu. Vyžadovala by proto péči rodičů, což by v tomto případě znamenalo nejstarší nalezený důkaz takové péče v historii paleontologických vykopávek.

ČTĚTE TAKÉ:
Města, která nikdy nespí: výjimečné noční fotografie z ISS
Ve vesmíru byl objeven hvězdný systém připomínající kulečník
Krev vyrobená přímo z buněk kůže odstraní potřebu dárců pro transfuze