Hlavní obsah

Podvedl vás cizí internetový obchod? Pomohou evropská spotřebitelská centra

Právo, Petr Kotek

Český zákazník si objednal několik CD z dánského internetového obchodu, zaplatil kreditní kartou, ale žádné zboží nedostal. Obchodník nejprve slíbil, že zboží zašle do týdne, potom do dvou týdnů a nakonec řekl, že dodání bude trvat déle. Zákazník požádal o vrácení peněz, ale žádné odezvy se nedočkal.

Článek

Podobnou situaci už zažily stovky, možná spíš tisíce Čechů. Někteří zaskřípali zuby a vzdali to. Jiní se obrátili na síť Evropských spotřebitelských center (ESC). Ti se vesměs dočkali vrácení peněz nebo jiné formy kompenzace.

V uvedeném konkrétním případě se zákazník obrátil na českou pobočku ESC a ta požádala o pomoc své dánské protějšky. Po zásahu dánských kolegů dánský obchod českému zákazníkovi vrátil celou zaplacenou částku.

Centra fungují pět let

Evropská spotřebitelská centra fungují už pět let. Podle zprávy, kterou tento týden zveřejnila Evropská komise, se na síť obrátilo v období 2005 až 2009 celkem 270 000 spotřebitelů ze zemí EU.

Roční počet kontaktů sítě ESC se spotřebiteli soustavně narůstal, ze zhruba 43 000 v roce 2005 na více než 60 000 v roce 2009. Roční hodnota smírného vyřízení stížností s obchodníky (formou vrácení peněz nebo nabídnutí finanční kompenzace zákazníkům) dosáhla jen v roce 2008 částky 3,5 miliónů euro.

Síť financuje EK a členské země

O financování sítě ESC se dělí Evropská komise s členskými státy EU. Síť spotřebitelům nabízí právní poradenství a pomoc zdarma nejen ve všech členských zemích EU, ale také v Norsku a na Islandu. Když záležitost nelze vyřešit smírem, stížnost se obvykle předá orgánům, které se zabývají alternativními možnostmi řešení sporů, nebo úřadům, které v členských zemích bdí nad dodržováním zákonů.

Jak se vyhnout internetovým podvodům

Spotřebitelská centra nabízejí i tipy a přehledné informace pro nakupující o nejvíce využívaných produktech nebo službách, například jak postupovat při pronájmu auta v jiné zemi EU. Dalším výsledkem společné práce ESC je Howard: průvodce internetovým nakupováním. Díky tomuto internetovému nástroji se nakupující mohou třeba včas vyhnout podvodným internetovým prodejcům nebo získat užitečné tipy pro nakupování po internetu.

Více informací o evropských spotřebitelských centrech, celý text zprávy o pětileté činnosti ESC, ale i informace o průvodci internetovým nakupováním Howardovi, najdete zde.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám