Hlavní obsah

Tým studentů ČVUT představil svou novou formuli úspěšnou na Hockenheimu

Právo, ťas
Praha

Univerzitní tým CTU CarTech složený z 25 studentů ČVUT v Praze představil v úterý svou novou formuli. O kvalitách vozu svědčí i skvělé umístění na letošní soutěži v německém Hockenheimu. Tým ČVUT tam soutěžil jako jediný český zástupce a ze 77 týmů z celého světa obsadil celkové 18. místo.

Článek

Děkan Fakulty strojní ČVUT profesor František Hrdlička předal diplomy rektora třem nejužitečnějším členům týmu, které si vybrali sami studenti mezi sebou. Radek Tichánek z týmu CTU CarTech obdržel celkem dva finanční šeky na podporu formulového týmu v příštím roce, a to ve výši 300 000 Kč na materiální výdaje z fondu rektora ČVUT a ve výši 350 000 Kč od firmy Škoda Auto,a.s.

Projekt studentské formule ČVUT byl zahájen v roce 2007. V roce 2009 poprvé jako první a jediná z České republiky soutěžila na okruhu v německém Hockenheimu. Obsadila tehdy 59. místo.

Vůz vzniká v dílnách Fakulty strojní ČVUT v Praze a podílí se na něm mnoho ústavů fakulty, jako jsou Ústav strojírenské technologie a technologie obrábění (odlévání těhlic, zapůjčení techniky pro svařování a výroby kompozitů, obrábění modelu airboxu), Ústav mechaniky (kompozity, rapid-prototyping, pevnostní zkoušky materiálů a lepených spojů), Ústav mechaniky tekutin (aerodynamika). Kompletace vozu, výroba drobných komponent, svařování rámu a výroba karoserie probíhá v dílně Ústavu automobilů, měření motoru je prováděno v laboratořích Ústavu automobilů na Julisce.

U nového typu se podařilo minimalizovat hmotnost

Nový typ vozu FS.02 ideově vychází z konstrukce z roku 2009. Byl však kompletně přepracován s cílem maximálně snížit hmotnost vozu. Celková hmotnost je nyní 275,7 kg bez jezdce. Pro srovnání vůz FS.01 vážil bez jezdce 339 kg. K největším změnám došlo v konstrukci rámu, který je nyní z tenkostěnných vysokopevnostních ocelových trubek a je vyztužený lepenými panely z uhlíkového kompozitu sendvičové konstrukce. Velké změny byly provedeny také v oblasti pohonu vozu, kde byl použit lehčí diferenciál a nahrazeny ocelové díly lehčími hliníkovými, všude tam, kde pevnostně vyhovovaly.

Všechna kola jsou nezávisle zavěšena ve víceprvkových závěsech, těhlice kol jsou odlévané z hořčíkové slitiny. Vůz má dva nezávislé okruhy brzd a brzděna jsou všechna čtyři kola. K pohonu slouží motocyklový motor YAMAHA R6 2007 o zdvihovém objemu 600 ccm a ve verzi s restriktorem v sání dosahuje výkonu 63 kW. Na motoru bylo provedeno mnoho úprav nutných pro použití motocyklového motoru ve formuli. Kompletně nové je sací a výfukové potrubí, chladící a palivový okruh. Motor je řízen programovatelnou řídící jednotkou. Elektronika vozu, včetně telemetrie, je kompletně   z dílny studentů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Více informací o formuli ČVUT najdete zde.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám