Vědci rozluštili genetický kód jablek, prý to pomůže pěstitelům

– Gent/Brusel

Ač je na světě pro komerční účely ročně vypěstováno kolem 60 až 70 miliónů tun jablek, až dosud vědci nebyli s to rozluštit genetický kód tohoto ovoce, jako se to podařilo třeba s rýží. Nyní ale experti Vlámského institutu biotechnologie z belgického Gentu s kolegy z Francie, Itálie a Nového Zélandu rozluštili nejdůležitější části tohoto kódu.

Foto: Archiv, Právo

Podle belgického listu Het Laatste Nieuws by měl objev pomoci pěstitelům produkovat ty nejlepší možné plody, avšak bez toho, že by docházelo ke genetickým manipulacím. "Nehrajeme si s geny, jen je identifikujeme," prohlásil šéf týmu Yves Van de Peer, který s partnery zveřejnil v odborném časopise Nature Genetics výsledky svého výzkumu.

Mezi geny či částmi DNA, jež se jim podařilo rozšifrovat, jsou i ty, které se týkají chuti jablek. Pěstitelé prý budou moci nyní křížit různé druhy jablek lepším způsobem. Zatímco dříve to bylo založeno hlavně na metodě pokus-omyl, nyní to bude moci podle expertů být mnohem více cílené na konkrétní vlastnosti jablek.

Práce týmu se točila kolem odrůdy Golden Delicious, avšak jejich zjištění a postupy by měly být použitelné u všech druhů jablek. Genetický "sken" jablka stál deset miliónů eur (248 miliónů korun). Ty jim poskytl jeden z italských regionů, v němž se právě tato odrůda hojně pěstuje.