Průzkum má být podle Dušana Hradila ze sekce Finanční trh ministerstva financí základem pro budoucí opakovaná měření, díky kterým bude možné vyhodnotit účinnost vzdělávacích projektů a zjistit slabá místa těchto programů.

"Celosvětová finanční krize potvrdila, kam až může dojít nedokonalá znalost produktů v dnes již prakticky zcela virtuálním světě financí. Nekalé praktiky nestačí zakazovat a pokutovat, ale je třeba naučit lidi, jak se bránit," uvedla členka bankovní rady ČNB Eva Zamrazilová.

Šetření se uskuteční formou osobních pohovorů mezi 1000 respondenty ve věku nad 18 let. Dotazník bude obsahovat zhruba 80 otázek. Průzkum se bude zabývat tématy týkajícími se peněz, placení, inflace, hospodaření s penězi, rozpočtu a plánování, finančních produktů a práv spotřebitele.

Kalousek: Nakládat s penězi by se měli učit už prvňáci

Podle ministra financí Miroslava Kalouska by přitom finanční vzdělávání mělo patřit do povinného vzdělávání od první třídy základní školy. "Jak nakládat s vlastními penězi by měla být jedna ze základních dovedností, která nás provází celý život," uvedl ministr. [celá zpráva]

Průzkum MF k finanční gramotnosti z roku 2007 ukázal, že pouze čtvrtina Čechů pravidelně sestavuje rozpočet, třetina lidí vybírá úvěr podle úrokové sazby a ne podle roční procentuální sazby nákladů (RPSN). Dále z průzkumu vyplynulo, že čtvrtina lidí nedokázala spočítat, zda je výhodnější výnos 300 korun nebo 15 procent z 3000 korun.

Projekt, který je podle Zamrazilové připravován od loňského podzimu, je i součástí pilotního měření OECD ve vybraných zemích světa. Jeho výsledky budou známy v létě 2011. Mezi zkoumanými zeměmi by neměla chybět Velká Británie, Irsko, Jihoafrická republika nebo například Malajsie.