Vědci vedení Čechem zjistili, že planetky jsou nesoudržná tělesa

Londýn/Praha

Planetky nejsou jen velké kameny poklidně se pohybující kolem Slunce. Mezinárodní tým astronomů vedený Petrem Pravcem z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky získal důkazy, že jde o poměrně nesoudržná tělesa, od kterých se může část oddělit a dále pokračovat svou vlastní cestou. Práci vědců zveřejnilo poslední vydání odborného magazínu Nature. Informovala o tom Akademie věd ČR.

Planetky se mohou působením slunečního záření roztočit. Pokud je rotace příliš rychlá, mohou se rozpadnout. Odštěpek a planetka pak kolem sebe obíhají. Pravcův tým se proto ve své studii zaměřil na další osud těchto takzvaných dvojplanetek, kterých je v dnešní době známo několik desítek. Zjistil, že ve dvojici nezůstanou dlouho, protože úlomek se vyváže z gravitačního pole hlavní planetky a začne Slunce obíhat po své vlastní dráze.

Vědci studovali 35 někdejších planetových párů, jejichž části mají dnes již vlastní dráhy oběhu. Astronomové vypočítali polohy těchto rozdělených párů v minulosti a zjistili, že dráhy obou těles byly identické. Obě planetky tak musely před miliony let tvořit jedno těleso.

Existenci párů planetek objevil rovněž český vědec

Existenci párů planetek objevil v roce 2008 profesor David Vokrouhlický z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Nejnovější studie tak jeho objev doplňuje o vznik těchto párů.

Vědci také vypozorovali souvislosti mezi párovými planetkami. Menší z nich má vždy nejméně 60 procent rozměru větší planetky. Takový rozměr je nutný k tomu, aby se úlomek mohl gravitačně odpoutat od větší planetky.

Dráha odděleného odštěpku kolem planetky je nejdříve velmi chaotická. Podle Pravcova týmu začne menší část odebírat většímu tělesu rotační energii a postupně přejde na únikovou dráhu.

Planetky kilometrových velikostí tak nejsou pevná kamenná tělesa, naopak jsou složeny z menších kusů, které drží pohromadě pouze vlastní gravitace. Připomínají tak spíše hromadu suti.

Pozorování se uskutečnila na několika zahraničních observatořích, čeští astronomové pracovali na Evropské jižní observatoři (ESO) v La Silla v Chile. V týmu byli vědci z USA, Chile, Izraele, Slovenska, Ukrajiny, Španělska a Francie.