Článek
Žáci proto museli odpovídat třeba na to, co je úvěr nebo jaké položky musí z výplaty zaplatit jako první. Nejlepších 84 soutěžících z celé republiky se včera utkalo v České národní bance, finálepokračuje dnes.
Důležitost takové výuky si uvědomuje i ministerstvo školství, které od září zavedlo finanční gramotnost i do školních osnov. Podle ministryně školství Miroslavy Kopicové totiž generace rodičů dnešních dětí nemá o investování peněz, půjčkách a podobných věcech velké povědomí, proto se rodiny snadno dostávají do dluhové pasti. "Tyhle děti už ty problémy mít nebudou," uvedla při zahájení.
Soutěž byla určená žákům středních a druhého stupně základních škol. Podle Noveské mohou za velký zájem dětí zejména aktivní učitelé. Někteří si prý totiž nevěděli s výukou finanční gramotnosti rady, díky testovým úlohám však zjistili, jak se dá tento předmět učit hravou formou. Většina dětí však prý měla skvělé znalosti, a to hlavně z matematiky, o níž se tvrdí, že je mezi žáky čím dál méně oblíbená. Mezi soutěžícími byla navíc převaha dívek, kterých je většinou v matematických soutěžích poskrovnu.
Děti například odpovídaly, jaký je hlavní znak embosované platební karty nebo jak by naložily s dvacetitisícovou výplatou. Některé žáky sedmých či osmých tříd prý třeba vůbec nenapadlo, že by měli prvně zaplatit nájem a inkaso. "Vůbec nevěděli, že se takové věci platí," upozornila Noveská. Obecně lepší povědomí o penězích prý mají děti z chudších rodin, zřejmě proto, že se zde o penězích mluví a rodiče dítěti třeba vysvětlují, proč si některé věci nemohou dovolit.
Soutěž tak doplnila aktivity v rámci letošního Roku boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení. Program na vzdělávání dospělých v oblasti financí a bankovnictví připravuje také ministerstvo financí, návrh projedná v pondělí vláda.