Gen umožňuje červům regeneraci amputované hlavy i s mozkem

Novinky, pst

Vědci z Univerzity v Nothinghamu objevili gen, který umožňuje červům z rodu ploštěnkovitých regenerovat libovolné části svého těla, včetně amputované hlavy a mozku. Tým vedený Azizem Aboobakerem o objevu genu, který nazvali 'Smed-prep', informuje v časopise PLoS Genetics.

Ploštěnkovití červi mají úžasné schopnosti regenerace. Jejich buňky totiž mají i u dospělých jedinců schopnost neustále se dělit a nahrazovat chybějící buňky jakéhokoli druhu. Navíc disponují sadou genů, které se starají o to, aby buňky dorostly na správném místě a nové tkáně pak mají stejnou velikost a tvar jako ty původní.

„Tihle báječní červi nám umožňují studovat regeneraci tkání,“ uvedl na serveru Science Daily doktor Aboobaker, který vysvětluje, že poznání procesů regenerace může vést poměrně rychle k pokroku ve využívaní regenerace u lidských buněk.

Poznání podmínek a procesů regenerace může vést k vývoji terapií. Ne že by se rovnou mohlo jednat o dorůstání hlav a mozků, ale první metou by bylo zastavení či zvrácení degenerativních onemocnění, jako je napřiklad Alzheimerova choroba nebo leukémie.

Objevený gen 'Smed-prep' se právě stará o odlišení a umístění jednotlivých buněk během regenerace u zkoumaného červa. Kmenové buňky červa mohou být i bez tohoto genu vybuzeny k přeměně na mozkové buňky, ale bez jeho přítomnosti se nezformuje mozek červa.