Nápad postavit multifunkční invalidní vozík se zrodil z diskuzí mezi ředitelem Ústavu tělesné výchovy UTB Zdeňkem Melichárkem a Romanem Herinkem z humanitárního sdružení Handicap Zlín. Ke spolupráci přizvali vedoucího Ateliéru průmyslového designu profesora Pavla Škarku, který zadal svým studentům úkol vytvořit nový design.

„Na návrhu se podílelo asi pět studentů. Nejvýrazněji přispěl Jan Škola ze 4. ročníku. Ten později svůj návrh představil za finančního přispění z evropského projektu TE-ERA i na paralympiádě,“ říká profesor Škarka.

Student Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Jan Škola s modelem multifunkčního vozíku pro tělesně postižené.

Student Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Jan Škola s modelem multifunkčního vozíku pro tělesně postižené.

FOTO: archív

Ultralehká konstrukce, odpružený rám

Řešení vozíku je komplexní. Jde o ultralehké vozítko s odpruženým rámem a speciálními tlumiči nárazů. „Jeho spodní část je možné jednoduše vyměnit – kolečka lze zaměnit za in-liny, za brusle na sledge hokej nebo za lyži, případně celý vozík snadno přeměnit na bicykl,“ vysvětluje čtyřiadvacetiletý student Jan Škola z Fakulty multimediálních komunikací.

Vývoj variabilního vozíku začal na konci roku 2007, finančně jej zajistila Fakulta managementu a ekonomiky a odborníci z Univerzitního institutu zase zařídili ochranu užitného vzoru.

Jan Škola vyzdvihuje kromě jiných předností unikátní konstrukce z uhlíkových vláken zejména její nízkou váhu, která je až o 30 % nižší než u běžných vozíků. Novinka by podle něj měla být určena hlavně pro mladší lidi, jejichž handicap vznikl jako následek úrazu. Místo vozíku klasické konstrukce by mohli i v běžných životních situacích používat tento "ultralight", pokud by chtěli navzdory postižení provozovat nějakou sportovní aktivitu, opatřili by si některou z částí rozšiřující výbavy. Jan Škola slibuje, že v blízkém výhledu jsou i varianty pro další sporty.

Najde se výrobce?

Unikátní vozík zatím existuje jen jako model v měřítku 1:2, připravuje se výroba prvního prototypu. Novinka také zatím hledá svého budoucího výrobce. Konečná cena tedy zatím není známa, odvíjet se bude od použitého materiálu i případného objemu výroby. Při sériové produkci by ale neměla být vyšší než u klasického invalidního vozíku, kde se pohybuje mezi 35 000 - 100 000 korun.

Univerzita už za svůj nápad a design získala ocenění Design Cabinetu CZ a Národního technického muzea v rámci Národní ceny za studentský design 2008.