Prototyp stroje, dopoledne odstartoval z letiště Payerne, kde také po 87 minutách ve vzduchu hladce přistál. Stroj s označením HB-SIA podle AP vzlétl rychlostí 45 kilometrů za hodinu a vystoupal do výšky 1200 metrů.

"Jsme velmi šťastní, všechno dobře klaplo," citovala agentura DPA mluvčí projektu. Ten je jedinečný především v tom, že na rozdíl od několika předchozích letounů na sluneční pohon je stroj s označením HB-SIA schopen i nočního letu.

Letadlo během letu doprovází ve vrtulnících Piccard i hlavní konstruktér André Borschberg, který se svým sedmdesátičlenným týmem na vývoji slunečního letounu pracuje šest let.

Letoun má rozpětí křídel 63,4 metru, tedy zhruba jako dopravní letadlo pro 400 cestujících Airbus A340. Jeho hmotnost 1600 kilogramů ale odpovídá jen středně velkému autu. Organizátoři letu upozorňují, že tak velký a zároveň tak lehký stroj ve vzduchu ještě nebyl, takže jeho chování může být neočekávané.

Letadlo na solární pohon Solar Impulse HB-SI

Letadlo na solární pohon Solar Impulse HB-SI

FOTO: Ruben Sprich, Reuters

Letadlo pohání 12 000 fotovoltaických článků.

Stroj už v prosinci absolvoval první "skok", když dokázal ve výšce asi metr nad zemí uletět 400 metrů.

Piccard, který před deseti lety obletěl svět v balonu, by se chtěl pokusit o něco podobného v pěti etapách i se solárním letounem. Oblet Země by měl trvat 20 dní.