„Street art a graffiti je pro společnost na celém světě poměrně dobře čitelný, jasný a zřetelný umělecký projev a to i bez hlubší znalosti výtvarného umění,“ říká kurátorka výstavy Blanka Čermáková. „Díky tomu získává snadno své fanoušky i bez znalostí jazyka, politické situace či jiných souvislostí, a to hlavně pro svou vizuální útočivost a výstižnost, umocněnou místy, kde se nečekaně vyskytuje nebo která neobvykle a často i vtipně dotváří,“ dodává.

Jak zbořit galerijní prostor

Na základě tématu celé mezinárodní výstavy Expo 2010 Lepší město – lepší život a motta samotného českého pavilonu – Plody civilizace se výtvarníci zaměřili na zobrazení města existujícího v jejich představách. „Ideální krok byl zbořit v očích návštěvníků galerijní prostor o čtyřech stěnách a nahradit jej zhmotnělým graffiti v neobvyklém městském prostředí. Vznikla tak fantaskní vize budoucnosti, která ve svých kořenech zároveň lpí na neodmyslitelných architektonických prvcích českých měst, dotvářející jeho osobitý ráz,“ popisuje Čermáková.

Autorský tým s uměleckými jmény

Zcela ve shodě se svým tvůrčím názorem používají výtvarníci umělecká jména, pod kterými se ve svém oboru proslavili. Autorský tým tedy tvoří Cryptic 257, Masker, Pasta, Point, Scarf a Tron.

V prostoru Multimedia Hall českého pavilonu o rozměrech 9 x10 m chtějí malou městskou koláž. Do prostoru se bude vstupovat kolem cihlové stěny a mostní konstrukce rovnou do vestibulu pražského metra s typickými mramorovými stěnami, informačními cedulemi a graffomatem, automatem, který bude místo nápojů servírovat spreje a roušky.

Na podzemní instalaci navazuje surrealistická vize socialistických paneláků, kterou prorůstá barevná organická hmota – ničí jejich strukturu nebo je naopak drží dohromady? Působí jako hravý element a zároveň jako děsivý městský červ, prožírající vnitřnosti města.

Časosběrná videomontáž

Nevyhnutelným prvkem, který utvářel celkovou instalaci v prostoru, se stala časosběrná videomontáž sledující proměnu prostředí v toku doby, která určuje celému galerijnímu/městskému prostoru jednotnou atmosféru prostřednictvím ruchů a šumů městského života, jako jsou např. zvuky dopravních prostředků přes pokladny v obchodech, ptačí zpěv až po spláchnutí záchodu.

Vedle zkázu dokumentující projekce na nvštěvníky budou z výšky shlížet shluky mrakodrapů, které ve svých tvarech vytvářejí majestátní nápis TRON. Působivou světelnou instalaci dotváří proměnlivé blikající nápisy, připomínající futuristickou vizi měst.

Karlíkova cukrárna a průhledný panelák

Za  vysokopodlažními budovami pak bude čekat návštěva cukrárny plné atypických sladkostí s estetikou ve stylu 60. let a na motivy Karlíkovy továrny na čokoládu od Tima Burtona, působící na hranici umění a kýče.

Posledním výstavním objektem je zmenšenina panelového domu o třech patrech, kde lze jednou ze stěn pozorovat životní epizody surreálných postaviček, které jednotlivá patra obývají.

„Výstava street artu a graffiti si pohrává s měřítky, realitou a sněním. V kontrastu s tradičními prvky české historie a architektury spolu se soudobým minimalisticky čistým designem interiéru českého pavilonu Expa v Šanghaji 2010 se bude vyjímat,“ je přesvědčena kurátorka.