„Street art a graffiti je pro společnost na celém světě poměrně dobře čitelný, jasný a zřetelný umělecký projev a to i bez hlubší znalosti výtvarného umění,“ říká kurátorka výstavy Blanka Čermáková. „Díky tomu získává snadno své fanoušky i bez znalostí jazyka, politické situace či jiných souvislostí, a to hlavně pro svou vizuální útočivost a výstižnost, umocněnou místy, kde se nečekaně vyskytuje nebo která neobvykle a často i vtipně dotváří,“ dodává.

Jak zbořit galerijní prostor

Na základě tématu celé mezinárodní výstavy Expo 2010 Lepší město – lepší život a motta samotného českého pavilonu – Plody civilizace se výtvarníci zaměřili na zobrazení města existujícího v jejich představách. „Ideální krok byl zbořit v očích návštěvníků galerijní prostor o čtyřech stěnách a nahradit jej zhmotnělým graffiti v neobvyklém městském prostředí. Vznikla tak fantaskní vize budoucnosti, která ve svých kořenech zároveň lpí na neodmyslitelných architektonických prvcích českých měst, dotvářející jeho osobitý ráz,“ popisuje Čermáková.

Autorský tým s uměleckými jmény

Zcela ve shodě se svým tvůrčím názorem používají výtvarníci umělecká jména, pod kterými se ve svém oboru proslavili. Autorský tým tedy tvoří Cryptic 257, Masker, Pasta, Point, Scarf a Tron.

V prostoru Multimedia Hall českého pavilonu o rozměrech 9 x10 m chtějí malou městskou koláž. Do prostoru se bude vstupovat kolem cihlové stěny a mostní konstrukce rovnou do vestibulu pražského metra s typickými mramorovými stěnami, informačními cedulemi a graffomatem, automatem, který bude místo nápojů servírovat spreje a roušky.

Na podzemní instalaci navazuje surrealistická vize socialistických paneláků, kterou prorůstá barevná organická hmota – ničí jejich strukturu nebo je naopak drží dohromady? Působí jako hravý element a zároveň jako děsivý městský červ, prožírající vnitřnosti města.

Časosběrná videomontáž

Nevyhnutelným prvkem, který utvářel celkovou instalaci v prostoru, se stala časosběrná videomontáž sledující proměnu prostředí v toku doby, která určuje celému galerijnímu/městskému prostoru jednotnou atmosféru prostřednictvím ruchů a šumů městského života, jako jsou např. zvuky dopravních prostředků přes pokladny v obchodech, ptačí zpěv až po spláchnutí záchodu.

Vedle zkázu dokumentující projekce na nvštěvníky budou z výšky shlížet shluky mrakodrapů, které ve svých tvarech vytvářejí majestátní nápis TRON. Působivou světelnou instalaci dotváří proměnlivé blikající nápisy, připomínající futuristickou vizi měst.

shluky mrakodrapů, které ve svých tvarech vytvářejí majestátní nápis TRON

Shluky mrakodrapů, které ve svých tvarech vytvářejí majestátní nápis TRON

FOTO: archív

Karlíkova cukrárna a průhledný panelák

Za  vysokopodlažními budovami pak bude čekat návštěva cukrárny plné atypických sladkostí s estetikou ve stylu 60. let a na motivy Karlíkovy továrny na čokoládu od Tima Burtona, působící na hranici umění a kýče.

Posledním výstavním objektem je zmenšenina panelového domu o třech patrech, kde lze jednou ze stěn pozorovat životní epizody surreálných postaviček, které jednotlivá patra obývají.

„Výstava street artu a graffiti si pohrává s měřítky, realitou a sněním. V kontrastu s tradičními prvky české historie a architektury spolu se soudobým minimalisticky čistým designem interiéru českého pavilonu Expa v Šanghaji 2010 se bude vyjímat,“ je přesvědčena kurátorka.