Ministerstvo s prvostupňovým verdiktem antimonopolních úředníků nesouhlasí a odvolalo se k předsedovi úřadu Petru Rafajovi.

"Postup zadavatele v zakázce mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," uvedl Rudolecký. Ministerstvo chybovalo v zadání zakázky v hodnotícím kritériu, které se týkalo kvality, rozsahu a úplnosti nabízených služeb. Pomocná hodnotící kritéria si totiž ministerstvo určovala až při hodnocení nabídek.

Každá instituce či firma, která se řídí zákonem o veřejných zakázkách, ale musí stanovit kritéria tak, aby si zájemci o zakázku mohli již předem vytvořit dostatečnou představu o způsobu hodnocení včetně obsahu jednotlivých kritérií.

Obecná kritéria lze upřesnit

Pokud tedy některé hodnotící kritérium je formulováno příliš obecně, lze jej upřesnit, míní Rudolecký. Zadavatel tak ale musí učinit již v době zveřejnění zadání zakázky či v následné zadávací dokumentaci, nikoli až při hodnocení nabídek.

Dalším nedostatkem bylo podle Rudoleckého také to, že jedním z podkritérií hodnocení byl certifikát kvality ISO. "Tato položka by však měla náležet k technickým kvalifikačním předpokladům, nikoliv k hodnotícím kritériím," podotkl místopředseda.

Druhá pokuta v řadě

Pro ministerstvo školství je to za poslední rok druhá pokuta od antimonopolního úřadu za chyby ve veřejné zakázce. Před měsícem šéf ÚOHS Rafaj potvrdil ministerstvu pokutu 80 000 korun. Podle ÚOHS nezákonně rozdělilo zakázku za 8,5 miliónu korun týkající se koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009 až 2013 na pět menších. Ministerstvo se rozhodlo pokutu zaplatit a zvažovalo odvolání k soudu.