Cenová válka nutí školy propouštět, slučovat se. Díky krizi se ovšem vyčistil trh s lektory. Odešli ti, kteří výuku dělali jen jako "bokovku", říkají zástupci Asociace jazykových škol a agentur ČR (AJŠA) po zasedání své rady v Plzni.

"Ceny kurzů velmi spadly. Je to i kvůli firmám, jež tlačí až na dřeň, přestože personalisté sami vidí, že za takovou cenu nemůže nikdo zabezpečit kvalitní jazykovou výuku," řekl viceprezident asociace Petr Pasek. Poklesy cen kurzů v jednotlivých regionech odhadl od deseti do 30 procent ve srovnání s roky 2007 až 2008.

Práce lektorů je podhodnocená

Propad marže vyvíjí následně tlak na lektory, kteří dostávají za svou práci méně. "V ČR je práce učitelů podhodnocena. Cenová hladina je v zahraničí vyšší, což ale není nic nového. Například v Polsku jsou ale údajně ceny za honoráře lektorům asi o 30 až 50 procent vyšší než u nás," uvedla Karla Bauerová, prezidentka asociace. V ČR se ceny za hodinu pohybují od 300 do 450 Kč dle odbornosti lektora a zaměření kurzu.

Kvůli krizi se řada českých jazykových škol zmenšila, mnohé se sloučily, některé zanikly. Podle Paska bude ještě dobíhat fáze konsolidace trhu. Propad obratu jazykových škol Pasek odhadl na 20 až 40 procent. Situace se ale podle jeho slov začíná stabilizovat, propad už se nezvětšuje. Jazykové školy by tak mohly mít to nejhorší za sebou.

Velké rozdíly mezi regiony 

"Rozdíly jsou ale region od regionu. Největší ztráty vinou krize jsme zaznamenali u firemních kurzů, a to kolem 20 až 30 procent," řekl Pasek. Někde jsou ale i extrémní poklesy u veřejnostní výuky. "Například jeden náš člen z Hradce Králové zaznamenal až padesátiprocentní pokles," řekla Bauerová. Naopak v jižních Čechách se u docházkových kurzů zájem nemění.

Pozitivní je podle asociace to, že se vyčistil trh s lektory. Zůstali ti, co mají výuku na hlavní pracovní poměr. "Hlavně je to vidět třeba u zahraničních lektorů, méně kvalitní už tu nejsou," dodal Pasek. Školy si tak mohou vybírat kvalitnější lektory. Pozitivní je také vývoj u kurzů pro děti, kde zájem zůstává stabilní. Platí, že angličtina dominuje, v Plzni a jižních Čechách je hodně žádaná němčina. Naopak v Praze o ni zájem chybí.

Od e-learningu zpět k živému lektorovi

Asociace, jež sdružuje 35 škol a agentur a letos slaví pět let své existence, pozoruje i vystřízlivění u personalistů v případě e-learningu neboli vzdělávání přes internet. "Pochopili, že je to hodně o sebekázni, vystřízlivěli a vrací se zpět k živému lektorovi," dodal Pašek.

V ČR existuje odhadem 600 až 1000 jazykových škol. Přesný údaj není, protože údajně chybí kritérium pro to, co je jazyková škola. V reakci na krizi se prý nyní snaží kvalitní jazykové školy semknout dohromady, což se odráží i v nárůstu počtu členů asociace. Ta spolupracuje také s o něco menší Asociací jazykových škol, která má kolem 15 členů převážně z Prahy.