Sluneční vítr neustále vysává z Marsu vzduch

Novinky, pst

Analýza nových dat ze série misí k Marsu přinesla špatnou zprávu všem, kdo sní o terraformaci Marsu (přizpůsobení podmínek na planetě pro pozemský život) a jeho osídlení lidmi. Dvojité vlny slunečního větru připravují rudou planetu neustále o zbytky atmosféry.

Země ve srovnání s Marsem

Dvojité vlny větru vysílané Sluncem nejsou časté, ale objevují se pravidelně. Vznikají v okamžiku, kdy Slunce vyšle dvě vlny za sebou, přičemž první pomalejší je následována druhou rychlejší vlnou, která tu první dožene. Vznikne tak supernabitá dvojitá vlna, která velmi efektivně připravuje Mars o zbytky jeho atmosféry.

Vyplývá to z měření sondy Mars Express, která podle serveru Popular Science zaznamenala dvě takové dvojité vlny v roce 2007 a v roce 2008. Přestože atmosféru Marsu sloupává pomalu i běžné sluneční záření, dvojité vlny se na úbytku podílejí ze 30 procent a přitom potřebují k tomuto efektu jen zlomek času.

Podobné vlny ohrožují i pozemskou atmosféru, ale Země má na rozdíl od Marsu silné magnetické pole, které sluneční radiaci odklání a odráží. Na Marsu existují pouze zbytky magnetického pole v oblasti pólů, díky čemuž má i Mars polární ledové čepičky. Atmosféru rudé planety tak jen občas posilují zbloudilé komety nebo tání ledu na pólech.

Nepřehlédněte: Poslové léta jsou rekordními letci
Jsou nejrychlejšími ptáky planety skutečně rorýsi? Více se dočtete ve čtvrtek v deníku Právo (příloha Café).