Vodu z Měsíce přivezlo už Apollo, ale nikdo si toho nevšiml

Právo, mcm

Vodu na Měsíci objevili lidé už před čtyřiceti lety – jen si toho nikdo nevšiml. I když tehdy po vodě vědci pátrali, jejich přístroje byly příliš slabé, aby odhalily drobné vodní stopy.

Foto: Muhammad Hamed, Reuters, Reuters

Voda, kterou nyní v hornině dovezené z Měsíce odhalil nynější výzkum, se velmi podobá vodě na kometách – a z nich zjevně pochází, stejně jako malá část vody na Zemi.

Nepatrné stopy vody objevili vědci v měsíční hornině zvané apatit. Cílem jejich zkoumání přitom nebyla jen samotná voda, nýbrž i výskyt deuteria, jednoho z izotopů vodíku.

Ukázalo se, že izotop se v měsíční vodě vyskytuje dvakrát častěji než ve vodě na Zemi.

„Je to kometární voda, ne ta stará dobrá voda, jakou máme na Zemi,“ řekl účastník výzkumu, planetární geochemik Lawrence Taylor. I „malé množství vody“ mohlo podle něj změnit geologické procesy na Měsíci a vývoj hornin: mohlo by vysvětlit například rozdíly v hustotě lunárních minerálů proti pozemským.

Minulý týden vědci oznámili, že v kráterech okolo měsíčních pólů se může nacházet až 600 miliónů tun vody.