„Školka sice vychází z principů waldorfského školství, ale nechceme se tím omezovat, protože toto školství vzniklo řádově už před sto lety,“ říká Koláček.

„Snažíme se proto, aby školka odpovídala podmínkám současného života, ale zároveň se nám na waldorfském školství líbí způsob práce s malými dětmi, jejich spojení s učiteli, přírodou, s Matkou Zemí a se vším, co se děje kolem nás. Aby děti dokázaly procítit, jak se peče chleba, jak se vaří jídlo, jak se zachází se zvířátky, aby poznaly odmalička každodenní život v nejpřirozenější podobě,“ dodává.

Koláček se už před lety začal zajímat o buddhismus, v roce 2006 pak založil společnost Maitrea. Jejím cílem je „poskytnout prostor pro ty, kteří cítí potřebu osobního rozvoje a sebepoznání“. Sluštická školka je jednou z jejích aktivit, k nimž se brzy přiřadí například také škola samurajského umění v Praze 13. Svůj podíl v těžařské firmě Koláček prodal za několik miliard korun.

Antonín Koláček při slavnostním otevření sluštické školky

Antonín Koláček při slavnostním otevření sluštické školky

FOTO: Michal Moučka

Nároky na dospělé, ne na děti

Jedním ze základních principů waldorfské pedagogiky je například to, že klade zvláštní důraz na první sedmiletí jako na období, kdy probíhá plně nápodoba. „Waldorfská pedagogika s tím pracuje velmi důkladně v tom smyslu, že neklade nárok na dítě, ale na dospělou osobu, aby byla dobrým vzorem k nápodobě. Budeme se tedy snažit, abychom měli ve školce lidi, kteří jsou skutečným vzorem k nápodobě ve smyslu vnitřních gest, pravdivosti jejich konání, autenticity toho, co dělají, laskavosti,“ vysvětluje ředitelka školky ... Smolková.

Program školky klade velký důraz také na kontakt s přírodou, který bude umožňovat její jedinečné umístění v rozsáhlé zahradě s původními vzrostlými dřevinami. Děti budou pomáhat s péčí o zvířata, naučí se i základům zahradničení. Školka zároveň získá čerstvé ovčí mléko, včelí med i zeleninu.

Jak se rodil unikátní projekt

„Když jsme poprvé navštívili zahradu ve Slušticích, byli jsme okouzleni. Po tom co za námi zaklapla dvířka z ulice, ocitli jsme se najednou v jiném světě. Kolem nás se zdálo najednou být ticho, všude kolem se po kamenných zdech pnulo divoké rostlinstvo a skrz koruny stromů pronikaly paprsky slunce. Procházeli jsme kolem starých stavení a mezi zbytky zdí kdysi stojící stodoly a objevovali další a další místa ukrytá hluboko uvnitř zahrady v šeru pod korunami stromů a keřů. Atmosféra nám připomněla knížku Jiřího Trnky Zahrada, kde pět kluků objevuje zahradu v níž žije starý kocour, sádrový trpaslík a velryba. Okamžitě nás napadla zásadní otázka: Jak do tohoto prostoru postavit novou, poměrně prostornou budovu tak, aby si tento malý svět zachoval své kouzlo?“ Tak popisuje své dojmy autor projektu školky architekt Vít Polák.

Cihly, dřevo, konopí

Pro stavbu byly použity převážně přírodní materiály. Pálené i nepálené cihly, dřevo pro nosné konstrukce i interierové prvky, tepelné izolace z konopného vlákna, hliněné omítky. Konstrukce jsou ošetřeny nátěry z přírodních vosků a olejů, takže i nový interier krásně voní a povrchy jsou příjemné na dotek.

Vznikl téměř pohádkový dům, kterému zahrada dala členitý, organický tvar a atmosféru s hloubkou opravdového světa s žijícími přírodními silami. Pedagogický koncept se zase promítl do smysluplného řádu stavby s důrazem na ochranu vnitřního, intimního prostoru člověka. Každá místnost má čitelný střed a specifický vztah k vnějšímu světu (zahradě, obloze, slunci), ke kterému se určitým způsobem uzavírá, či otevírá a vytváří tak záměrně příslušnou náladu prostoru. Mezi místnostmi existuje také vnímatelná hierarchie, členící stavbu na části pro každodenní činnosti, pro odpočinek a pro slavnosti. Ve školce se našlo místo dokonce i pro funkční pec na chleba.

Nadstandardní servis, běžné školné

Mimo předškolní výchovy nabídne školka také mateřské centrum pro děti do tří let, možnost posedět v čajovně, nakoupit drobné předměty z přírodních materiálů nebo se zúčastnit některé z terapeutických a umělecko-řemeslných aktivit. Ty budou od 1. září 2010 probíhat v rekonstruovaných objektech vedle hlavní budovy školky.

Přesto, že péče o děti je nadstandardní, platí rodiče pouze školné ve výši 3000 korun měsíčně a stravné 35 korun denně.