Planeta Země byla i celá bílá, nejen modrá

Novinky, pst

Geologové našli důkazy, že planeta Země připomínala před 716,5 miliónu let sněhovou kouli. Led totiž tehdy pokryl všechny oblasti až k rovníku a neomezoval se jen na póly jako dnes nebo pás sahající přes sever Německa jako v dobách ledových.

Tým vedený odborníky z Harvardu informuje o svém výzkumu v nejnovějším vydání časopisu Science. Analýza hornin podle nich dokazuje, že planeta byla kompletně pokryta ledovou krustou.

"Poprvé se nám podařilo získat přímý důkaz zalednění i v tropech, které bylo součástí období, kdy Země připomínala sněhovou kouli,“ uvedl vedoucí výzkumu, profesor Francis A. Macdonald. "Naše data zároveň dokládají, že toto zalednění trvalo minimálně pět miliónů let.

Podle Macdonalda i v tomto období existovaly oblasti s povrchovou vodou a útočiště, kde mohl přetrvat život, byť v nepříliš rozvinuté formě

Celoplanetární dobu ledovou podle vědců pravděpodobně ukončilo období zvýšené vulkanické aktivity. Ta tavila nejen led, ale mohla vést i k vytvoření skleníkového efektu, který díky emisím vulkánů uvěznil v atmosféře větší množství sluneční energie a tím celkově ohřál klima.