Hlavní obsah

"Civilní obrana" se vrací do škol v novém kabátě, atomovku nahradily povodně

Právo, Petr Kotek

Většina českých škol podle zprávy, kterou Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) nepodceňuje výuku tématu Ochrana člověka za mimořádných událostí. Zatímco rodiče dnešních žáků a studentů biflovali účinky výbuchu jaderné bomby, dnes kladou školy důraz na podstatně reálnější hrozby.

Foto: Pavel Karban, Právo

Povodně jsou podstatně reálbější hrozbou než jaderná válka, proto školy učí, jak se při nich chovat

Článek

Většina základních a středních škol (79 %) v naší republice zařazuje do své výuky téma Ochrany člověka za mimořádných událostí. Jedná se o oblast zahrnující zmírňování následků živelních pohrom, havárií s únikem nebezpečných látek do životního prostředí a dalších nehod, které mohou ohrozit životy a zdraví obyvatel a způsobit velké materiální škody. Toto téma je v rámcovém vzdělávacím programu pro základní a střední školy zařazeno do vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví.

K výuce Ochrany člověka za mimořádných událostí mají podle ÚIV aktivnější vztah speciální školy než školy běžné. Ze ZŠ, které uvedenou oblast vyučují, tak více než polovina (55 %) činí už v 1. ročníku, vyšší ročníky se s ní setkávají ještě častěji. Na SŠ se „ochraně člověka“ věnuje výuka především v 1. a 2. ročníku.

Modelové situace i psychická průprava

Nejdůležitějšími formami výuky jsou řešení modelových situací, teoretická, fyzická a psychická průprava. Častou součástí výuky jsou i praktická cvičení. Exkurze mají větší význam pro speciální základní školy, kdežto běžné školy dávají přednost besedám s odborníky. Aktivnější školy spolupracují přímo s pracovníky složek Integrovaného záchranného systému a čerpají od nich podklady pro výuku.

Pro přípravu na výuku školy obecně  používají především odbornou literaturu (69 % z vyučujících škol), všeobecné informace z médií (65 %) a internetové prezentace odpovědných institucí (63 %).

Nejvyužívanějšími typy učeních pomůcek jsou multimediální programy (filmy) a názorné učební pomůcky (obé využíváno přibližně 2/3 škol). Některé školy ale filmy k oblasti „ochrany člověka“ vůbec neznají, např. v Praze a Jihomoravském kraji se jedná zhruba o 1/3 případů.

Hlavní závěry z tohoto šetření jsou k dispozici na webových stránkách ÚIV.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám