"Jazyková vzdělanost je základním předpokladem pro uplatnění. Znalost jednoho jazyka nestačí," zdůraznil primátor Pavel Bém (ODS).

Podle předsedy zahraničního výboru Tomáše Chalupy (ODS) mluví pražští středoškoláci slušně anglicky. Znalosti druhého jazyka, kterým je většinou němčina nebo španělština, už ale mají horší. Magistrát si zadal studii, která porovnala kvalitu výuky jazyků v Praze, Beneluxu a Skandinávii.

Praha je pod evropským průměrem

"Kvalita a hodinová dotace jazykové výuky na středních školách v Praze nedosahuje evropského nadstandardu," uvedl Chalupa. Zatímco v české metropoli se studenti na středních školách učí druhý cizí jazyk průměrně tři hodiny týdně, ve Finsku to je pět hodin, v Norsku 4,75 hodiny a ve Švédsku 4,25 hodiny.

Peníze, které se magistrát rozhodl uvolnit, mají pomoci školám zajistit o hodinu cizojazyčné výuky týdně více. Děti budou vzdělávat kvalifikovaní rodilí mluvčí. Jejich počet by se měl na pražských středních školách ztrojnásobit. Opatření se bude týkat téměř 1400 tříd.

Chalupa přiznává, že není možné od září sehnat dostatečný počet rodilých mluvčí do všech škol. "Je to běh na dlouhou trať, ale někdy jsme s tím museli začít," řekl. Hlavní město nyní chce jednat s řediteli jednotlivých škol a dohodnout s nimi podrobnosti.

Inspekce: jazyk učí nekvalifikovaní

Nedostatek rodilých mluvčí na českých školách potvrdila na začátku ledna Česká školní inspekce ve své výroční zprávě. Jazyky podle ní často učí nekvalifikovaní učitelé. Například angličtinu učí na základních a středních školách jen kolem dvou procent rodilých mluvčí. Přítomnost cizího učitele přitom zvyšuje motivaci žáků i pedagogů ke studiu jazyků, navíc to napomáhá multikulturní výchově.

Rozvoj jazykových znalostí pražských studentů chce magistrát podporovat také studijními pobyty v cizině. Příslušný materiál chce radním Chalupa předložit v dubnu a program plánuje zahájit v příštím školním roce.