Ve studii nazvané "Nosí ďábel Pradu? Vliv luxusních výrobků na kognitivní a rozhodovací procesy" došli vědci z Harvardovy univerzity k závěru, že existuje přímá spojitost mezi výrobky zvučných jmen a prosazováním vlastních zájmů.

Vědci rozdělili studenty náhodně do dvou skupin, z nichž jedné ukazovali fotografie luxusních a druhé obyčejných výrobků. Poté se studentů ptali, jak by se rozhodovali jako ředitelé firem. Studenti, kteří byli pod vlivem drahého zboží, měli daleko větší tendenci prosadit automobil, který bude více znečišťovat životní prostředí, prodávat nekvalitní software nebo propagovat násilné videohry.

Jinak dopadne jednání v paláci, jinak v chatrči

Ve studii vědci uvádějí, že převedeno do praktického života může například obchodní jednání dopadnout jinak, pokud se koná v luxusním nebo v relativně skromném prostředí. "Omezení výdajů jednotlivých firem na okázalé recepce a jednání může být mimo jiné také krokem k tomu, aby se její zaměstnanci začali chovat zodpovědněji," shrnují američtí vědci.

"Výsledky naznačují, že jedinci obklopení luxusem mají větší sklony k rozhodnutím, která mohou ostatním potencionálně uškodit," píše se ve studii. Druhá fáze výzkumu, v níž se vědci zabývali slovními asociacemi, ukázala, že luxus lidi nenutí chovat se k ostatním přímo špatně, ale spíše lhostejně.