Jednu třídu šesťáků z Prahy, České Kamenice a Českých Budějovic vybavili v září sponzoři interaktivními tabulemi, učebnicemi a malými přenosnými počítači. Po čtyři roky se bude pod dohledem odborníků testovat, jestli je nová výuka efektivnější a zábavnější než klasické vyučování.

Projekt včera novinářům představila jedna z pilotních škol v pražských Kunraticích. Při hodině fyziky třeba učitel dětem na interaktivní tabuli ukázal model krychle a kvádru, aby se na nich učily počítat objem a obsah. Žáci si pak mohou na svých noteboocích kliknout na jeden z příkladů a vypočítat jej. Pedagog přitom na svém počítači vidí, kdo došel ke správnému výsledku a kdo stále počítá. Podle učitele Lukáše Zvěřiny je navíc po určitém zaškolení příprava počítačové prezentace snadnější než klasická příprava na hodinu.

Děti přestávají vnímat počítač jako herní konzoli

"Naši žáci udělali za tři měsíce práce s interaktivní formou vyučování viditelný pokrok, a to především v tom, jakým způsobem technologie používají. Děti přestávají vnímat počítač jen jako herní konzoli a učí se ho využívat jako pracovní nástroj," pochvaluje si ředitel kunratické ZŠ Vít Beran.

Počítač pro pedagoga, interaktivní tabuli, digitální učebnice, výukový software i školení učitelů zajistily soukromé firmy sdružené v projektu Vzdělání 21. Malé přenosné počítače platili rodiče žáků, někde na ně přispěla i obec. Jeden počítač přišel na 8000 až 10 000 korun, vybavení jedné třídy vším potřebným stálo celkem asi 400 000 korun.

"Pokud se samozřejmě tenhleten projekt ukáže jako úspěšný, tak bychom rádi tuhletu nabídku společně s ostatními společnostmi, které se účastní tohoto projektu, nabízeli ostatním školám," sdělil Jan Šíma z firmy Hewlett-Packard, která zajistila notebooky pro žáky.

Podle stejných učebnic

Na každé ze tří zúčastněných škol se do projektu zapojily dvě třídy šesťáků. Obě třídy se budou po čtyři roky učit podle stejných učebnic, jedna z nich však navíc ještě s elektronickými pomůckami. Výsledky budou průběžně vyhodnocovat odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

První zkušenosti s novou formou výuky jsou prý ale dobré. "I podle slov rodičů je vyučování nyní mnohem zábavnější, děti se na hodiny vyloženě těší a jsou lépe motivovány k domácí přípravě. Zaznamenali jsme také větší zájem rodičů o to, co a jak se jejich děti ve škole učí," uvedl ředitel českobudějovické Základní školy L. Kuby Miroslav Kůs.

Pokud by se nová výuka osvědčila, do určité míry by ji prý stále museli financovat rodiče. Zástupci projektu ale počítají i s podporou z EU, případně ze státní kasy. Bývalý ministr školství Ondřej Liška totiž už v roce 2008 podepsal memorandum o digitalizaci výuky. Jeho cílem bylo vyškolit učitele, dostat počítače do tříd a naučit pracovat s počítačem a informacemi všechny generace uživatelů.