Rusko, někdejší vědecká mocnost, prý nyní za světem zaostává

Washington

Politický neklid, odliv vědeckých mozků a klesající zájem přeměnily Rusko ze země, která před více než půl stoletím vypustila první umělou družici, na hráče, jehož význam ve světě vědy stále více upadá. Vyplývá to ze zprávy agentury Thomson Reuters.

Analýza vědeckých článků ruských badatelů ukazuje povšechný propad, který podle agentury svědčí o menším vlivu nejen ve vědě, ale také v odvětvích, která jsou s vědou úzce spojena, například v jaderném průmyslu.

"Rusko bylo v čele vědeckého výzkumu a intelektuálního myšlení v celé Evropě i ve světě tak dlouho, že je nejen překvapením, ale přímo šokem vidět jeho malý a dál ubývající podíl na světové aktivitě, stejně jako skutečné vyčerpání jeho silných oblastí," uvádí se ve zprávě.

Rusy předstihla i Indie a Čína

Zatímco ostatní země registrují stále víc vědeckých článků, Rusku jen udržení stejné úrovně působilo velké potíže. Země s podílem asi 2,6 procenta vědeckých materiálů publikovaných v časopisech po celém světě za posledních pět let je sice například před Brazílií, ale před ním jsou Čína s 8,4 a Indie s 2,9 procenta. Podle ředitele výzkumu Thomson Reuters Jonathana Adamse Rusko zaostává i ve svých tradičních vědeckých doménách - ve fyzice a ve výzkumu vesmíru.

Klesá prestiž vědců, roste průměrný věk

Podle autorů výzkumu situaci nepomáhají ani škrty v rozpočtu a zvyšující se průměrný věk vědců, který je nyní v Ruské akademii věd přes 50 let. Klesá i prestiž vědců. V roce 2006 podle jistého průzkumu uvádělo vědeckou kariéru jako prestižní jen procento Rusů.

V říjnu 2009 si více než 170 ruských vědců žijících v zahraničí v dopise ruskému prezidentovi Dmitriji Medveděvovi a premiérovi Vladimiru Putinovi stěžovalo na "katastrofální podmínky základního výzkumu." Prezident jim nepřímo odpověděl, když vyzval k rozvoji nanotechnologií jako nositelů příští vědecko-průmyslové revoluce. Oboru také přislíbil rekordní investice.