Na Masarykově univerzitě zase už od roku 2007 působí studentští poradci. Zájem o ně stále roste. Zatímco před dvěma lety řešili několik dotazů týdně, v současnosti mají práci každý den. "Výhodou je, že zvláště nově příchozí studenti se s dotazem a žádostí o pomoc raději obrátí na kolegu ze staršího ročníku než na oficiální místa," řekla mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Poradci jsou převážně studentští členové akademického senátu a působí na většině fakult. Odpovídají na e-mailové dotazy a mají také úřední hodiny k osobním konzultacím. Specializují se například na poplatky za studium, uznávání předmětů, přestupy a přerušení studia a přiznávání stipendia.

Mentorský systém nyní zkušebně zavádí Fakulta informačních technologií Vysokého učení technického. "Projekt by měl omezit potíže nových uchazečů o studium již před zasláním přihlášky a pomoci studentům prvního ročníku," uvedla mluvčí brněnské techniky Jitka Vanýsková.

Každý mentor dostane jen tři svěřence, aby stíhal vlastní povinnosti. Zatím je jich přibližně deset. Ze studentů, kteří podobné pomoci využívali, se po prvním ročníku snadno mohou stát noví mentoři," řekla Vanýsková. Projekt je podle ní na českých vysokých školách ojedinělý.