Editor Jan Průcha na křtu knihy uvedl, že encyklopedie obsahuje veškeré dosavadní poznání o pedagogice, nechybí příklady z praxe. Knihu zpracovávalo pro nakladatelství Portál více než sto autorů, příprava trvala 3,5 roku.

164 témat

Celkem je v knize zpracováno 164 pedagogických témat. Kromě historie vzdělávání v Česku najdou čtenáři také pojednání o netradičních formách výuky, nových technologiích ve vzdělávání či třeba e-learningu, tedy výuce přes internet. Zvláštní kapitola je věnována i specifické výuce imigrantů, postižených či mimořádně nadaných dětí nebo seniorů. Nechybí ani poznatky o podnikovém vzdělávání, marketingovém řízení školy nebo vlivu médií na mládež.

Podle Průchy se totiž v Česku za posledních dvacet let výuka na školách velmi změnila. S tím souvisí i nárůst nových poznatků a teorií o tom, jak správně učit. Encyklopedie proto vznikla právě z potřeby toto roztříštěné poznání sjednotit. Zároveň by měla přispět ke zvýšení prestiže pedagogiky jako vědy, zdaleka ne každá společenskovědní disciplína má prý totiž svoji encyklopedii.

První 1909, zatím poslední 1940

Ucelené poznatky o pedagogice vyšly v Česku naposledy v roce 1940, a to ve třech svazcích. Úplně první česká pedagogická encyklopedie byla vydána roku 1909 pod názvem Stručný slovník pedagogický.

Nová Pedagogická encyklopedie obsahuje ze dvou třetin poznatky z praxe, zbytek knihy jsou informace z oblasti pedagogické vědy a výzkumu. Pod knihou je podepsáno 105 autorů, převážně odborníků z univerzit. Dva příspěvky však pocházejí také od ředitelky malotřídky a ředitelky velké sídlištní školy, které popisují reálný školní život.