Do praktických škol jsou totiž podle jejich studie umisťovány hlavně romské děti, a to neoprávněně. Česko by se proto mělo víc snažit začleňovat děti z problémových rodin do běžných škol, řekli dnes novinářům aktivisté z AI. Integraci Romů do společnosti dnes označil za jednu z vládních priorit také premiér Jan Fischer.

Praktické školy jsou určeny dětem s lehkým mentálním postižením, více než 80 procent jejich žáků však tvoří Romové. Ti se do těchto škol často dostanou třeba jen kvůli tomu, že nemají z rodiny dostatečné sociální návyky. "Tuto praxi je tedy nutné alespoň pro příští školní rok zmrazit, aby bylo možné ji dostatečně zrevidovat," uvedli zástupci AI. Zápisy do prvních tříd začínají tento týden.

Ve školních poradnách, které vystavují doporučení pro umístění dítěte do "zvláštní" školy, by se prý měli víc zaměřit na sociální, kulturní a jazyková specifika Romů. Zároveň by prý měly české úřady zvážit, jestli je vůbec zapotřebí škol pro lehce mentálně postižené. Tyto děti by se podle expertů z AI mohly s vhodnou péčí zařadit i do běžných škol.

Podle průzkumů ministerstva školství navštěvují praktické školy dvě neromské děti ze sta. U romských dětí jich je ale třicet ze sta. Zavést opatření proti diskriminaci romských žáků na školách uložil Česku před dvěma lety také Evropský soud pro lidská práva.

Ministerstvo proto připravuje národní akční plán inkluzivního vzdělávání, který by měl nastavit příznivější systém pro sociálně znevýhodněné děti. Na podporu rovných příležitostí ve vzdělávání rozdělili úředníci v uplynulých dvou letech miliardu korun z fondů EU. Na tyto účely budou moci školy čerpat peníze i v příštích letech.