Před třemi miliardami let byla na Marsu jezera, mohl v nich být život

Novinky, BBC,

Na Marsu byla před třemi miliardami tekoucí voda. Plyne to ze snímků povrchu pořízených sondou Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Podle americké kosmické agentury NASA se na nich objevily deprese , k nimž vedla zřetelná říční koryta. Podle článku v časopisu Geology je jasné, že je musela vytvořit tekutá voda.

Deprese leží v oblasti asi 2000 kilometrů dlouhé rokliny Ares Valllis u rovníku. Mají v průměru asi 20 kilometrů. Dříve se předpokládalo, že je utvořily propady povrchu, když z něj před čtyřmi miliardami let vysublimoval led.

Snímky pořízené MRO ale ukazují, že k propadlinám vedou kanály, které mohly být vytvořeny jedině tekoucí vodou. Vzhledem ke stáří kráterů v oblasti vědci dospěli k závěru, že se vytvořily v hesperiánské epoše před třemi miliardami let, voda tedy byla na povrchu Marsu i později, než se dosud předpokládalo.

Londýnský vědec Sanjeed Gupta to okomentoval slovy: „Vzrušující na tom je, že se to stalo v době, kdy se myslelo, že Mas byl studený a suchý a voda na povrchu nebyla stabilní.“

Podle vědců tedy Mars v té době prodělal několik krátkých epoch oteplení, jež mohlo být způsobeno sopečnou činností, nárazy meteoritů nebo posunem oběžné dráhy. Toto oteplení mohlo vést jak k rozpuštění ledu, tak ke vzniku atmosférického tlaku nutného k udržení tekuté vody na povrchu.

„Nerozumíme této přechodové epoše, máme pro ni rozdílné hypotézy. Možná lokální podmínky vytvořily v atmosféře skleníkový efekt, který umožnil existenci těchto jezer,“ uvedl Gupta a dodal: „Nevíme, jak dlouho existovala, ale vzrušující je, že bezpochyby vidíme důkaz existence tekuté vody.“

Podle něj jezera plnila a voda dokonce přetékala z vyšších poloh do nižších, což vedlo ke vzniku kanálů a řečišť. „To vytváří jiné prostředí, další místo, kde mohl být fosilní mikrobiální život,“ uvedl Gupta na závěr.