Podle vědců je z pití whisky horší kocovina než z vodky

Z popíjení whisky je prý horší kocovina než z vodky. Důvodem může být počet molekul nazývaných kongenery, který whisky ve srovnání s vodkou obsahuje, tvrdí podle BBC News američtí vědci.

Americká vědecká studie ale také naznačuje, že popíjení vodky po celou noc nezlepšuje ve srovnání s whisky pracovní výkon následující den. Vědecká práce byla zveřejněna v odborném časopise Alcoholism: Clinical and Experimental Research.

Dobrovolníci fasovali placebo drink

Pětadevadesát dobrovolníků, všichni zdraví konzumenti alkoholu, mělo jednu noc na "aklimatizaci" a další noc začalo popíjet buď whisky nebo vodku. Třetí noc dostali "placebo" drink neobsahující žádný alkohol.

Při každé z těchto tří příležitosti byli dotazováni, jak se cítili následující cen, a byli podrobeni testu zjišťujícímu, nakolik jsou s to soustředit se na zadané úkoly.

"Pokusní králíci", kteří pili whisky, hlásili mnohem víc symptomů jako bolení hlavy, zvracení, žízeň a únava než ti, kteří popíjeli vodku. Nicméně celková schopnost soustředit se byla u obou skupin zhruba stejná.

"Zatímco se lidé cítili hůř, nevedli si hůř po bourbonu než po vodce," konstatoval Damaris Rohsenow, který stál v čele badatelského týmu Brownovy univerzity v americkém státě Rhode Island.

Studie podle něj také ukázala, že pití alkoholu lidi pracující v "bezpečnostně citlivých" funkcích oslabuje. A to ještě dlouho poté, co alkohol z jejich krevního oběhu vymizel.

Různý alkohol narušuje spánek stejně

Vědecká práce, která monitorovala také spánek dobrovolníků, zjistila, že alkohol narušil spánek u obou skupin ve stejné míře.

"Vánoce jsou časem společenských akcí a oslav, ale mnozí lidé budou konzumovat alkohol nadměrně. Nestřídmé popíjení jakéhokoliv alkoholického nápoje může mít nežádoucí krátkodobé i dlouhodobé následky," podotkl Chris Sorek, šéf organizace Drinkaware, která poskytuje konzumentům informace o dopadu alkoholu na jejich život a životní styl.