Astronomové objevili planetu podobnou Zemi, zřejmě je na ní voda

Novinky, alt

Londýn
Aktualizováno

Astronomové objevili ve vzdálenosti 40 světelných let od Země planetu, která je domovu lidstva podobná. Předpokládají, že je na ní voda a chtějí prozkoumat její atmosféru. Planeta dostala název GJ 1214b.

Objevy publikovali astronomové v časopise Nature. Planeta je třikrát větší než Země, obíhá kolem červeného trpaslíka, je od něj vzdálená dva milióny kilometrů. To je sedmdesátkrát méně, než je vzdálenost Země-Slunce.

"Je to vrchol všech vrcholů ve zkoumání planet podobných Zemi," řekl Geoffrey Marcy z univerzity v kalifornské Berkeley, která se na "lov" planet specializuje. I když je GJ 1214b třikrát větší než modrá planeta, stále patří spíše mezi mrňousy. Splňuje ale hlavní naději - může se na ní nacházet voda v tekutém stavu, což je předpoklad pro to, aby se tam mohl rozvinout život.

Aby tento předpoklad planeta splnila, musí se nacházet v pásmu kolem své hvězdy, v němž není ani příliš zima, ani příliš horko. Na povrchu GJ 1214b by teplota podle odhadů měla být kolem 190 stupňů Celsia. Při zemském tlaku je to vysoko nad hranicí bodu varu, tlak na objevené planetě je ale mnohem vyšší, což bod varu zvyšuje. Je tak možné, že voda v tekutém stavu se na planetě nachází. Objevitelé doufají, že by jí v tomto skupenství mohly být až tři čtvrtiny.

Planeta má pevné jádro složené povětšinou ze železa a niklu, ve velmi husté atmosféře je obsažen především vodík a hélium.

Astronomové považují objev za velmi zásadní, především proto, že planeta je v okolí červeného trpaslíka. Dosud hledali hvězdy hlavně v okolí hvězd podobných Slunci. "Mysleli jsme, že nám to bude trvat tak dva roky, než takovou planetu najdeme, ale bylo to půl roku," popsal astronom David Charbonneau.

Překvapilo ho, jak blízko planeta je. Může ji pozorovat i amatérský astronom s kvalitním vybavením, tvrdí Charbonneau