Svoji studii založili na výzkumu 106 lidí s nadváhou nebo obezitou ve věku od 24 do 64 let, kteří se zaměřili na jednu ze dvou diet: nízkotučnou dietu s vyšším podílem uhlovodanů, tedy chleba, rýže a těstovin, nebo naopak na dietu s nízkým podílem uhlovodanů, ale vyšší mírou tuků, tedy více masa a mléčných výrobků.

Účastníci pokusu ztratili za rok každý v průměru 13,7 kilogramu, přičemž nebyl podstatný rozdíl ve ztrátě váhy mezi oběma skupinami.

Ale ti, kdo jedli více uhlovodanů a méně tučných jídel, byli méně náchylní k rozčilování, depresím a nepřátelskému chování než ti, kdo jedli více masa a mléčných výrobků.

"Za rok byl viditelný příznivý efekt stravy s nižším podílem tuků ve srovnání se stravou s nízkým podílem uhlovodanů na náladu lidí s nadváhou nebo obezitou," uvádějí vědci ve zprávě uveřejněné v časopise Archives of Internal Medicine.

Za osm týdnů ubylo rozčilování

Podle nich bylo možné už po osmi týdnech diety u obou skupin rozpoznat menší sklon k rozčilování, k depresím a zmatenosti. Ale po roce ti, kdo měli nízkotučnou dietu, si zachovali zlepšenou náladu, zatímco členové druhé skupiny se vrátili k předchozímu chování.

Vědci také ujistili, že dodržování tohoto způsobu stravování po celý rok mělo podobný dopad na paměť, která se během roku zlepšila, ale rychlost duševních procesů zůstala v podstatě nezměněna.

Výsledky jejich studie odpovídají výsledkům epidemiologických studií ukazujících, že strava s vysokým podílem uhlovodanů a nízkým podílem tuků a proteinů souvisí s nižší mírou úzkostných stavů a depresí a má příznivý dopad na duševní pohodu.