Vědci objevili protilátku na vnitřní krvácení

– USA
Novinky, Tomáš Reiner

Vědci ohlásili objevení protilátky, které by mohla zamezit vnitřnímu krvácení po autonehodě či při střelném zranění. Tým z Oklahomské nadace pro lékařský výzkum (OMRF) zjistil, že monoklonální protilátka popsaná u myší blokuje protein histon, který krvácení zapříčiňuje.

Vědci zjistili, že v případě sepse (lidově otrava krve) u myší, se v krvi vyskytuje vysoká hodnota histonu. Následně zjistili to samé u primátů a člověka.

Protein histon se obyčejně nachází v buněčném jádru a tvoří něco jako cívku, kolem níž se navíjí DNA. Když je buňka vlivem zranění či nemoci poškozena, histon se uvolňuje do krevního oběhu, kde napadá cévy, které ničí. Důsledkem je životu nebezpečné vnitřní krvácení do tělesných dutin.

„Když jsme si uvědomili, že histony jsou tak toxické, okamžitě jsme začali hledat způsob, jak jejich destruktivní tendence zastavit,“ řekl vedoucí výzkumného projektu Charles Esmon. Monoklonální protilátku, která by mohla histon zablokovat, už dříve popsal Marc Monestier z univerzity ve Filadelfii, a testy skupiny z OMRF její účinnost potvrdily. Tým chce proto pokračovat ve zkouškách u primátů a nakonec u člověka.

Esmon uvedl, že histony jsou u všech savců podobné, takže je naděje, že protilátka bude stejně zabírat u člověka jako u myší.