Dinosaury dorazily jedovaté sinice a ne jen asteroid, tvrdí vědci

Novinky, pst

Nikoli obrovský asteroid, ale docela nepatrné, ovšem hodně jedovaté sinice dorazily dinosaury po téměř 160 miliónech let jejich existence na Zemi. Tvrdí to podle serveru Telegraph.co.uk alespoň američtí geologové a toxikologové na základě analýz vzorků ve vrstvách uložených před desítkami miliónů let po celém světě.

Dinosauři náhle vyhynuli před 65 milióny let poté, co 160 miliónů let dominovali pozemské fauně.

Jakkoli byl dopad asteroidu před 65 milióny let ničivý, nezpůsobil podle nové studie úplné okamžité vyhlazení dinosaurů a dalších druhů. Nestačil možná ani v kombinaci s následnými tsunami a zvýšenou sopečnou činností a klimatickými změnami. Odhaduje se, že zahynout mohlo 50 procent živočichů a rostlin. O přeživší dinosaury se podle geologa Jamese Castlea a toxikologa Johna Rogerse z Clemson University postaraly smrtelně jedovaté sinice.

Vědci strávili dva roky analýzou fosilních vzorků. Zjistili že sinice, produkující jed a spotřebovávající kyslík, se vyskytovaly v takovém množství, že byly schopné vyhubit značné množství živočichů a rostlin v oceánu i na pevnině.

Možná trochu módně oba vědci v článku pro časopis Environmental Geosciences upozorňují na obdobný zvýšený výskyt jedovatých sinic v některých oblastech na zemi, který je dáván do souvislosti s globálním oteplováním. „Fosilní stopy dokazují, že vyhynutí dinosaurů na konci křídy probíhalo jako následek proměn životního prostředí a nešlo o výlučný následek katastrofické události (dopad asteroidu),“ řekl Castle.

Rodgers pak zdůraznil, že v současnosti přibývá výskyt jedovatých sinic. Zvyšuje se podle něj jejich množství i geografické rozšíření. Sinice způsobují lidem vyrážku, či onemocnění pokud se dostanou do zažívacího traktu. Při jejich rostoucím množství spotřebovávají kyslík ve vodě, což vede k udušení ryb. Produkované toxiny mohou následně zahubit i zvířata a ptáky.