Článek
Od mládí ho lákalo herecké povolání, zároveň se věnoval bojovým sportům. „V osmi letech jsem začínal s karate, nikdy jsem ale nebyl na žádné soutěži,“ říká o sobě Jiří Hrbáček. „Měl jsem totiž averzi k páskování,“ vzpomíná.
Později přesedlal z karate na kung-fu, na škole potom doháněl zápas, box a další disciplíny. Do kontaktu s hereckým prostředím se přece jen dostal, a to právě díky sportovní škole a své specializaci.
Jak má herec správně padat
„V rámci své pedagogické praxe jsem přišel na Janáčkovu akademii múzických umění učit budoucí herce pádové techniky,“ vysvětluje Hrbáček. O hercích říká, že jsou pohybově nadaní a pracuje se s nimi poměrně snadno. Tradičně se ovšem na hereckých školách a tím i na divadelních jevištích používají pádové techniky pocházející z juda. „Pak při představení slyšíte v akčních scénách při každém pádu plácnutí jako na olympiádě a to strašně ruší,“ popisuje Hrbáček.
Poznatky z výuky na obou školách ho vedly k úvahám, jak by se ještě daly využít unikátní postupy, které krok za krokem vytvořil kombinací bojových prvků a jevištních technik. Vznikl tak koncept kaskadérské show, která se dá uskutečnit v minimálním prostoru 5x5 metrů, včetně speciálních efektů, přitom naprosto bezpečně.
Svým projektem přesvědčil letos Hrbáček i investory v reality show České televize Den D a získal další finance na rozjezd své skupiny.
Měsíce učení, maximální bezpečnost
HrbáčkůvHrbáčkův tým se nové kaskadérské techniky učil dlouhé měsíce. Nakonec z původních spolupracovníků zbyl jen jeden. „Základní kaskadérský tým se ale znovu rozrostl, máme i větší množství nováčků na zaškolení,“ říká zakladatel. Získali i stálou scénu, která je prý pro jejich produkce přímo ideální: zámek Dolní Kounice“.
„Jde nám o maximální sugestivitu při zachování všech bezpečnostních standardů,“ tvrdí Hrbáček. Vylučuje zároveň, že by se se svými kolegy někdy pokoušel konkurovat filmovým kaskadérům. „Kamera a oko vnímají akci odlišně, my vystoupení stavíme pro bezprostřední vnímání,“ vysvětluje.
„Už dříve jsem se touto problematikou kombinace divadla a bojových systémů zabýval v rámci svých koníčků a cíleného shromažďování informací, ale až na akademické půdě jsem se dostal k řadě exaktních věd jako anatomie, fyziologie, biomechanika, jevištní psychologie diváka, scénického pohybu a podobně,“ líčí Hrbáček.
Útěk z věznice Satiliga
V září Jiří Hrbáček a jeho spolupracovníci uvedli premiéru nového zážitkového projektu „Útěk z věznice Satiliga“. Jedná se o krajně sugestivní a interaktivní zážitek, kdy se klient stane trestancem fiktivní věznice a prožije vše od nástupu až po účast ve vzpouře a útěk z vězení. Vše je podpořeno speciálními efekty, k vidění je i videosestřih z této akce.