Od mládí ho lákalo herecké povolání, zároveň se věnoval bojovým sportům. „V osmi letech jsem začínal s karate, nikdy jsem ale nebyl na žádné soutěži,“ říká o sobě Jiří Hrbáček. „Měl jsem totiž averzi k páskování,“ vzpomíná.

Později přesedlal z karate na kung-fu, na škole potom doháněl zápas, box a další disciplíny. Do kontaktu s hereckým prostředím se přece jen dostal, a to právě díky sportovní škole a své specializaci.

Jak má herec správně padat

„V rámci své pedagogické praxe jsem přišel na Janáčkovu akademii múzických umění učit budoucí herce pádové techniky,“ vysvětluje Hrbáček. O hercích říká, že jsou pohybově nadaní a pracuje se s nimi poměrně snadno. Tradičně se ovšem na hereckých školách a tím i na divadelních jevištích používají pádové techniky pocházející z juda. „Pak při představení slyšíte v akčních scénách při každém pádu plácnutí jako na olympiádě a to strašně ruší,“ popisuje Hrbáček.

Poznatky z výuky na obou školách ho vedly k úvahám, jak by se ještě daly využít unikátní postupy, které krok za krokem vytvořil kombinací bojových prvků a jevištních technik. Vznikl tak koncept kaskadérské show, která se dá uskutečnit v minimálním prostoru 5x5 metrů, včetně speciálních efektů, přitom naprosto bezpečně.

Svým projektem přesvědčil letos Hrbáček i investory v reality show České televize Den D a získal další finance na rozjezd své skupiny.

Měsíce učení, maximální bezpečnost

HrbáčkůvHrbáčkův tým se nové kaskadérské techniky učil dlouhé měsíce. Nakonec z původních spolupracovníků zbyl jen jeden. „Základní kaskadérský tým se ale znovu rozrostl, máme i větší množství nováčků na zaškolení,“ říká zakladatel.  Získali i stálou scénu, která je prý pro jejich produkce přímo ideální: zámek Dolní Kounice“. 

„Jde nám o maximální sugestivitu při zachování všech bezpečnostních standardů,“ tvrdí Hrbáček. Vylučuje zároveň, že by se se svými kolegy někdy pokoušel konkurovat filmovým kaskadérům. „Kamera a oko vnímají akci odlišně, my vystoupení stavíme pro bezprostřední vnímání,“ vysvětluje.

„Už dříve jsem se touto problematikou kombinace divadla a bojových systémů zabýval v rámci svých koníčků  a cíleného shromažďování informací, ale až na akademické půdě jsem se dostal k řadě exaktních věd jako anatomie, fyziologie, biomechanika, jevištní psychologie diváka, scénického pohybu a podobně,“ líčí Hrbáček.

Útěk z věznice Satiliga

V září Jiří Hrbáček a jeho spolupracovníci uvedli premiéru nového zážitkového projektu „Útěk z věznice Satiliga“. Jedná se o krajně sugestivní a interaktivní zážitek, kdy se klient stane trestancem fiktivní věznice a prožije vše od nástupu až po účast ve vzpouře a útěk z vězení. Vše je podpořeno speciálními efekty, k vidění je i videosestřih z této akce.