Jediný pavouk na světě je vegetarián a vystačí si s rostlinnou stravou

Na Zemi žije 40 000 druhů pavouků a byli považování za výlučné predátory, kteří se živí lovem hmyzu. Nyní však vědci objevili ve Střední Americe malého pavoučka, který je převážně vegetarián. Bagheera kiplingi se navíc umí maskovat jako mravenec.

Pavouček nově popsaný v časopise Curent Biology vlastně parazituje na akáciích, na nichž žijí v symbióze kolonie mravenců, které rostlinu chrání. Jenže pavouček se mezi mravenci prochází, jako by se nechumelilo, a živí se nektarem a palistovými výrůstky.

Pro tým Christophera Meehan z Villanova University a Erica Olsona z Brandeis University bylo právě největší záhadou, jak je možné, že pavouček zcela uniká pozornosti hemžících se mravenců. Určitě je rychlý a díky svým očím má dobrý přehled o situaci. Výhodou je pro ně i to, že dokáží bleskově odskakovat. To by však uvnitř 15 000 kolonie, která rostlinu chrání jako svůj domov a zdroj potravy, nestačilo.

Meehan s Olsonem si proto myslí, že pavouci napodobují mravence - nejde o chování nebo zbarvení, ale o chemické maskování.

Vědci sledovali pavouka zblízka několik let. Jméno mu nakonec dali podle známého spisovatele Rudyarda Kiplinga a jeho pantera Baghíry z Knihy džunglí. Přestože si pavoučí baghíry mohou stravu zpestřit třeba mravenčími larvami, tvoří listové výrůstky a nektar 90 procent jejich stravy. Přestože spřádají sítě, nevyužívají je k lovu, ale při péči o potomstvo.

Již dříve vědci u některých pavouků pozorovali, že konzumovali pylové kapky, ale vždycky jen náhodně, když nějaká kapka spadla na jejich síť. Meehan připomněl, že pavouci se nekrmí pevnou stravou, nýbrž svou kořist vysávají.