Netopýři mají nového nepřítele, hladové sýkorky

Novinky, BBC, coe

Seewiesen

Němečtí vědci během posledních dvou zim zaznamenali podivuhodný úkaz. Sýkorky koňadry, obyčejně považované za mírumilovné zahradní ptáčky, byly studeným obdobím dohnány k lovu a konzumaci netopýrů hibernujících v jeskyni v maďarském pohoří Bükk. Studie byla zveřejněna v časopise Biology Letters.

Sýkora koňadra

Podle vědců jde o první důkaz toho, že příslušníci druhu zpěvných ptáků útočí na netopýry. Sýkora koňadra se běžně živí mnohem menší potravou, než je ona sama, například hmyzem či semeny - konzumace netopýrů, i když i zaznamenaný druh dosahuje oproti ní zhruba jen čtvrtinové velikosti, je pro ni velmi neobvyklá.

„Nezdá se však, že by to populaci netopýrů ohrožovalo,“ prohlásil jeden z členů výzkumného týmu ornitologického oddělení německého Institutu Maxe Plancka v Seewiesenu Bjorn Siemers. Sýkory totiž přikročí k lovu netopýrů jen v období největší nouze.

„Nabízí se otázka, jak na to přišly? Zatím můžeme jen spekulovat - může to být druh kulturního učení,“ pokračoval Siemers.

V minulých letech ornitologové občas nalézali mrtvé nebo zraněné netopýry v jeskyních ve Švedsku či Polsku. Zatím však neexistoval důkaz, že byli napadeni sýkorami. Podle Siemerse by to znamenalo, že schopnost lovit netopýry se mezi ptáky přenáší během migrace.

Když mají dostatek, netopýři je nelákají

Během dvou zimních období v severomaďarském pohoří Bükk zaznamenali vědci 16 případů, kdy sýkory koňadry ulovily, zabily a pozřely spícího netopýra. Sýkory obvykle létají těsně u stěn jeskyně a prozkoumávají průrvy, kde netopýři hledají místo k zimnímu odpočinku. Hibernující savce poté ptáci zabijí a snědí přímo na místě nebo si je odnesou.

Při vyrušení podle vědců netopýři vydávají zvuky slyšitelné nejen pro ptačí, ale i lidské ucho. Že v sýkorách vzbuzují jejich nevraživé odezvy velký zájem, dokazují pokusy vědců, kteří pořídili několik audionahrávek netopýřích zvuků a pustili je ptákům. Sýkory na zvuky s nadšením reagovaly. Jak vyplývá z dalších experimentů, na nic jiného než na svůj sluch se také nemohou spolehnout, protože poměrně špatně vidí a savce barevně splývající se stěnami jeskyně jinak neodhalí. K útokům sýkor na netopýry tak dochází výhradně v jeskyních se široce otevřeným ústím.

K závěru, že si ptáci vybírají netopýry za kořist jen výjimečně během obzvlášť tuhých zim, vede vědce výsledek dalšího testu, při němž sýkorám nabídli i jinou potravu, jako slunečnicová semena a kousky slaniny. Ptáci v situaci, kdy měli dostatek jiné stravy, netopýry nechali prakticky bez povšimnutí.