„Slovácké divadlo je místo, kde mi hluboko kotví srdce. Byl jsem tady třikrát šťastný a jsem rád, že se nyní poprvé potkáváme na velmi klasickém textu,” řekl hereckému souboru na zahajovací zkoušce režisér.

„Pan režisér je našim divákům moc dobře známý, stačí vzpomenout například oblíbenou inscenaci Pýcha a předsudek,” doplnil ředitel divadla Michal Zetel s tím, že to byl právě režisér Lipus, který prohlásil, že ve Slováckém divadle sídlí divadelní Bůh.

Hru francouzského spisovatele, dramatika a žurnalisty Pierra de Marivauxe z roku 1737 divadlo uvede v novém překladu Daniely Jobertové. Překladatelka, která je kvalifikovaná v oblasti francouzské kultury a divadlo studovala přímo ve Francii, se s režisérem Lipusem potkává podruhé.

„Když jsem s prací na Marivauxovi začala, byla jsem velmi překvapená. Hra je z období, kterým jsem se po odborné stránce nikdy nezabývala, nicméně výzvu jsem nakonec přijala a jsem ráda,” uvedla.

Falešné našeptávání patří podle Jobertové ke hrám, kde se všechno děje ve slovech a slovní jednání postav je velmi důležité. „Je to hra, která potřebuje hereckou akci, a Marivaux v ní hercům nechává prostor. V době jejího vzniku fungovaly ve Francii dvě divadelní tradice, vznešené francouzské divadlo a italské divadlo, které neslo dědictví komedie del´arte. Falešné našeptávání psal Marivaux právě pro italské herce,” řekla.

„Marivaux je autor, který mě bytostně zajímá. Text vypadá lehce, ale jen na první pohled. Pod povrchem je krutý a surový. Zobrazuje anatomii lidské duše a krutou manipulaci s city druhého. Láska je Marivauxovo velké téma a ve Falešném našeptávání vidíme manipulaci v přímém přenosu, kterou se autor baví,” dodal Lipus.

K dílu Pierra de Marivauxe se váže také pojem "marivaudage" (česky marivodáž), který vznikl v 18. století jako hanlivé označení milostného rozhovoru u Marivauxe jak v dramatické, tak románové tvorbě. Dnes má toto sloveso význam podle Marivauxových her a znamená "vyměňovat si vybrané lichotky".

V nové komedii se představí Tereza Novotná, Zdeněk Trčálek, Martin Vrtáček, Irena Vacková, David Vacke, Tomáš Šulaj, Tereza Hrabalová a Jiří Hejcman. Scénu vytvoří David Bazika, kostýmy Eva Kotková. Hudbu skládá Pavel Helebrand a dramaturgie se ujala Iva Šulajová.

Kdo je Radovan Lipus

Režisér Radovan Lipus se narodil v roce 1966 v Třinci. Vystudoval obor teorie kultury na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a obory režie a dramaturgie u prof. Jaroslava Vostrého a Ladislava Vymětala na pražské DAMU. Působil jako asistent režie a lektor dramaturgie v pražském Činoherním klubu a režisér činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a jako režisér ve Švandově divadle v Praze na Smíchově. Je rovněž spoluautorem a režisérem televizního cyklu Šumná města a externím pedagogem na katedře českého jazyka a literatury na FF Ostravské univerzity. Ve Slováckém divadle dosud nastudoval tři inscenace - Denní dům, noční dům, Křídlo a Pýcha a předsudek.    

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.