Galerie Kotelna v Říčanech připravila výstavu umělecké dvojice Sadofsky a Trantina. Na různých projektech a jednotlivých dílech spolupracují od roku 2014. Jejich prvním společným dílem bylo monumentální sousoší představené před Evropským parlamentem v Bruselu v roce 2015. Poté bylo dílo vystaveno v Museu Kampa v Praze.

Již několik let vystupují pod zkratkou GEKW - GesamteEntarteteKunstWerke. Tato kolektivní identita úmyslně nese německý název poněkud hanlivého charakteru, který lze přeložit jako dílna úplně degenerovaného umění.

Název uskupení se vztahuje k nechvalně proslulé mnichovské výstavě moderního umění, která proběhla v roce 1937. Progresivní díla zakladatelů moderny byla tehdy oficiální propagandou označena za Entartete (Degenerovaná) a vystavena ve snaze ukázat tehdejšímu publiku vybrané umělce jako zvrhlé neumětely. Zúčastnění autoři, například Braque nebo Kandinsky, se od té doby stali tím, co západní svět označuje za Velké mistry. Snahou dvojice Sadofsky & Trantina je vytvořit podobně úplně zvrhlé umění.

Rozsáhlý záběr témat uměleckých děl Sadofského a Trantiny se rozvíjí do propracované koncepce, kde triviální a subkulturní vlivy působí na jejich tvorbu stejně jako mistrovská díla dějin umění. Často jsou ovlivněni banalitou života, politikou, historií či médii, protože pro tyto umělce neexistuje nic, co by se nemohlo proměnit v umění.

Zřetelná sebeironie je velkou částí jejich strategie: půjčování ze všech oblastí kultury zajišťuje jejich vlastní význam v rámci této strategie. Sadofského a Trantinova díla jsou velkolepým ztělesněním ega a megalomanským přístupem k sochářství i malbě. Jejich různorodá metodologie a dřívější zkušenosti jim dávají výhodu jako multimediálním umělcům, kteří dokáží vytvořit bezkonkurenční umělecká díla v jakékoliv kategorii.

Výstava v Říčanech potrvá do 17. března.

Dan Trantina (*1965) patří k nejvýraznějším představitelům české malby střední generace, absolvoval v ateliéru Jiřího Načeradského na pražské AVU v roce 1992 a hned po škole se zařadil mezi nejvýznamnější malíře své generace. Jeho výtvarná tvorba se však neomezuje pouze na malbu, vytváří také nadživotní sochy-loutky, se kterými se již prezentoval na mnoha kulturních akcích jako např. Colours of Ostrava. Důležitou součástí Trantinova uměleckého života jsou jeho mnohé cesty do zahraničí, kde se pokaždé zapojil do místního uměleckého života.

Petr Motyčka alias Petr Sadofsky (*1965) je vizuální umělec českého původu, člen výtvarné skupiny PodeBal. V roce 1983 emigroval s rodiči do USA, kde studoval na Oregonské univerzitě výtvarné umění. Po Sametové revoluci se vrátil a pokračoval studiem fotografie a vizuální komunikace na VŠUP v Praze. Ve své umělecké tvorbě otevírá tabuizovaná témata, která mají mít funkci společenského svědomí. Umění chápe jako nástroj vyrovnání se s traumaty minulosti, sociální intervence a politická angažovanost patří k hlavním bodům jeho uměleckého názoru.

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.